PERANCANGAN BRAND IDENTITY PRODUK SAMBAL JAAN KHAS BALI KAWASAN CIPONDOH KOTA TANGERANG
Abstract
ABSTRACT
Spicy food is very popular in Indonesia from children to adults, one of which is chili sauce. Sambal as a well-known food is characteristic of Indonesia and is spread throughout almost all of the archipelago, one of which is the typical Balinese chili sauce. The purpose of this design is to design a visual identity for Balinese Sambal Jaan products in an effort to make Balinese Sambal Jaan known to consumers and the surrounding community. This type of research uses descriptive qualitative methods of observation, documentation and interviews to obtain data and information to create an idea for designing a brand identity for Balinese Sambal Jaan products. The results of the information obtained from this Balinese Sambal Jaan product do not have a strong visual identity, so there is a lack of brand awareness of this Balinese Sambal Jaan product. So, from the problems found, the author found the problem points and gave an idea to create a brand identity in order to strengthen brand awareness to create a Graphic Standard Manual book. With the creation of a Graphic Standard Manual guidebook, it is hoped that it will have a special appeal to the public to develop a local UMKM product through social media events or promotions.
Keyword: Chilli Sauce, typical Balinese, Spicy food, Visual Identity
ABSTRAK Makanan pedas sangat digemari di Indonesia dari kalangan anak-anak sampai orang dewasa, salah satunya adalah sambal. Sambal sebagai makanan yang dikenal merupakan ciri khas Indonesia dan tersebar hampir di seluruh nusantara, salah satunya adalah sambal khas bali. Tujuan dari perancangan ini merancang sebuah identitas visual produk Sambal Jaan khas Bali upaya dikenalnya Sambal Jaan khas Bali oleh konsumen dan masyarakat sekitar. Jenis penelitian menggunakan deskriptif kualitatif menggunakan metode observasi, dokumentasi dan wawanacara untuk mendapatkan sebuah data dan informasi untuk menciptakan sebuah ide unuk perancangan brand identity produk Sambal Jaan khas Bali. Hasil dari informasi yang didapat produk Sambal Jaan khas Bali ini belum memiliki identitas visual yang kuat, sehingga kurangnya brand awereness terhadap produk Sambal Jaan khas Bali tersebut. Maka dari masalah yang ditemukan penulis menemukan titik masalah dan memberikan sebuah ide untuk membuat sebuah brand identity guna untuk memperkuat brand awareness untuk menciptakan sebuah buku Graphic Standard Manual. Dengan terciptanya sebuah buku pedoman Graphic Standard Manual ini, diharapkan bisa memiliki daya tarik tersendiri pada masyarakat untuk mengembangkan sebuah produk lokal UMKM ini.
Kata Kunci: Identitas Visual, khas Bali, Makanan pedas, Sambal.
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR PUSTAKA
Arianto. (2021). KOMUNIKASI PEMASARAN: Konsep dan Aplikasi di Era Digital. Airlangga
University Press.
Cangara. (2016). Komunikasi Politik Teori,Konsep Dan Strategi. Rajawali pers.
Moleong, L. J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Muhammad Aris Ichwanto, & Ansyorie, M. M. Al. (2021). Optimalisasi Potensi Desa
Donomulyo Melalui Desain Layout Perkebunan Tebu Dan Media Digital. Jurnal
Pengabdian Vokasi, 02(2), 92–96.
Pajralnida. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pengenalan Warna Dasar Melalui Permainan
Lingkar Warna (Classroom Action Research Pada Anak Tunagrahita RIngan di Kelas II
SLB Work Shop Padang). E-JUPEKhu (JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KHUSUS), 5.
Shabrina, N., Alifaprilina, O., Ds, S., & Ds, M. (2022). Perancangan Buku Ilustrasi Cara
Merawat Hewan Peliharaan (Anjing & Kucing) Pada Anak Usia Dini Design of
Illustration Book About How To Take Care of Pet (Dogs & Cats) for Children in Early
Childhood. 8(5), 2853–2867.
Vinet, L., & Zhedanov, A. (2011). Fajar Nurdiansyah, H. S. R. (2021). trategi Branding
Bandung Giri Gahana Golf Sebelum Dan Saat Pandemi Covid-19. Purnama Berazam,
(2), 153–171. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical, 44(8), 1689–1699.
http://repository.unpas.ac.id/30689/5/BAB III.pdf
Widagdo. (2011). Desain dan Kebudayaan. ITB.
Article Metrics
Abstract - 258 PDF - 122Refbacks
- There are currently no refbacks.