Pengaruh Media Sosial, Pendidikan Kewirausahaan, Ekspektasi Pendapatan Dan Religiusitas Terhadap Minat Bisnis

Rahmat Jumadi, Nur Huri Mustofa

Abstract


This study aims to determine the using social media, entrepreneurship education, income expectations, and religiosity on business interests. This research is a type of quantitative research and the data used are primary data. The populatioin in this study were students of the islamic Economics and Business Faculty, Salatiga State Islamic Institute with the criteria that they had taken entrepreneurship courses. The number of samples in this study were 93 students with a proportional stratified random sampling technique. The methid of data collection is through the distribution of questionnaires which are then analyzed by multiple linier regression. The resut of this study are the social media and entrepreneurship education has no effect on business interest, while income expectations and religiosity affect business interest. 

Keywords


Social Media; Entrepreneurship Education; Income Expectations; Religiosity

Full Text:

PDF

References


Ajzen, I. (1991). Theory of planned behaviour.

Aryaningtyas, A. T., & Palupiningtyas, D. (2017). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Dukungan Akademik Terhadap Niat Kewirausahaan Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa STIEPARI Semarang). JURNAL ILMIAH MANAJEMEN & BISNIS, 18(2), 140. https://doi.org/10.30596/jimb.v18i2.1398

Hamdani, A. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Pengetahuan Kewirausahaan, Ekspektasi Pendapatan dan Ecomerce Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Akuntansi. 153.

Handayani, C. M. S., Wibowo, T. S., & Prabowo, T. A. (2020). Media Sosial dan Pendidikan Kewirausahaan Pengaruhnya Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Manajemen. 1411, 12.

Hasibuan, E. A. (2019). Hubungan Antara IntensitasPenggunaan Media Sosial Dengan Interaksi Sosial Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Medan Area Stambuk 2017-2018.

https://id.wikipedia.org. (2021). Media sosial. In Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas. Di akses pada 16 Juli 2021. https://id.wikipedia.org/w/index.php?title=Media_sosial&oldid=18470056.

https://kemenkopukm.go.id. (2020). Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah.Di akses pada 16 Juli 2021. https://kemenkopukm.go.id/read/kemenkop-dan-ukm-berharap-lulusan-perguruan-tinggi-dituntut-berkarya-kreatif-dan-inovatif

https://www.bps.go.id. (2020). BPS 2020. 12.

Indriyani, L., & Margunani. (2018). Pengaruh Kepribadian, Pendidikan Kewirausahaan, dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha.

Maulida, M. N., Irdiana, S., & Fauziah, A. (2019). Pengaruh Kepribadian, Lingkungan Keluarga, Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa STIE Widya Gama Lumajang. 8.

Muhamad, N., & Mizerski, D. (2010). The constructs mediating religions’ influence on buyers and consumers. Journal of Islamic Marketing, 1(2), 124–135. https://doi.org/10.1108/17590831011055860

Muhiba, F. N. (2020). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Penggunaan Media Sosial Terhadap Minat Siswa Menjadi Entrepreneur RPL SMKN 9 Malang. 173.

Nadzir, A. I., & Wulandari, N. W. (2013). Hubungan Religiusitas Dengan Penyesuaian Diri Siswa Pondok Pesantren. 10.

Oktarina, H., Agung, E. A., & Aswad, S. H. (2020). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Ekspektasi Pendapatan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. 3, 6.

Prayogo, B. B. (2020). Pengaruh Tingkat Religiusitas, Ekspektasi Pendapatan, dan Motivasi Terhadap Minat Berwirausaha Dengan Pendidikan Kewirausahaan Sebagai Variabel Moderasi. 150.

Ramdhani, N. (2011). Penyusunan Alat Pengukur Berbasis. BULETIN PSIKOLOGI, 15.

Ratno, F. A. (2020). Penggunaan E-Comerce Dalam Pembelajaran Kewirausahaan Untuk Meningkatkan Profesional Bisnis Religius Mahasiswa FEBI IAIN Salatiga. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 7(1), 60–68. https://doi.org/10.36706/jp.v7i1.10177

Rifai, I. A., & D.W.P, S. (2016). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Pelaksanaan Kegiatan Business Center Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas XI Jurusan Pemasaran SMK Negeri 2 Semarang Tahun Ajaran 2015/2016. Journal of Economic Education, 13.

Setiyaningsih, D. (2017). Pengaruh Ekspektasi Pendapatan, Pemanfaatan Business Center dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas XI Jurusan Tata Niaga SMK Negeri 1 Bawang Banjarnegara Tahun Ajaran 2016/2017.

Sintya, N. M. (2019). Pengaruh Motivasi, Efikasi Diri, Ekspektasi Pendapatan, Lingkungan Keluarga dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadapa Minat Berwirausaha Mahasiswa Jurusan Akuntansi di Universitas Mahasaraswati Denpasar.

Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian.

Suhartini, Y. (2011). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Dalam Berwiraswasta. 22.

Sukmaningrum, S., & Rahardjo, M. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Berwirausaha Mahasiswa Menggunakan Theory Of Planned Behavior. 12.

Zulatsari, M. R., & Soesatyo, Y. (2018). Pengaruh Literasi Ekonomi dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya Angkatan 2015. 6(3), 4.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/almaal.v3i2.5270

Article Metrics

Abstract - 1868 PDF - 1374

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Rahmat Jumadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Editorial Office:

Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking
Diterbitkan oleh Prodi Perbankan Syariah, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Tangerang.

Jalan Perintis Kemerdekaan I Babakan No.33, RT.007/RW.003, Cikokol, Kec. Tangerang, Kota Tangerang, Banten 15118

e-mail: journal.almaal@gmail.com


Creative Commons License
Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.