PERAN MEDIA SOSIAL DALAM PROMOSI DESTINASI WISATA KAMPUNG EKOWISATA KERANGGAN TANGERANG SELATAN
Abstract
Abstract. In order to develop the Keranggan Ecotourism Village, it is necessary to provide social media promotion innovations such as Instagram which are carried out based on post content, so that it continues to increase interest in visits and is easily accessible online by following trends and current developments. To be able to overcome problems, a solution is needed so that social media such as Instagram develops and every day there is a feed post with interesting innovations that make tourists want to visit. The research methodology used in this research is qualitative methods with inductive data analysis, using direct and indirect participants. The research location is in Keranggan Ecotourism Village, South Tangerang by collecting observation data, interviews, documentation, and field notes. The research data analysis method uses data reduction, data presentation, and conclusion. Testing the validity of source triangulation data and technical triangulation. The role of Instagram social media plays an important role in the promotional strategy for Keranggan Ecotourism Village by utilizing digital marketing trends, attractive visual content, interaction with followers, and collaboration with academics, tourist villages can increase tourist attraction and the number of visitors, with the right strategy and use of appropriate analytical tools. Keranggan Ecotourism Village can develop and become a popular tourist destination in the digital era. The social media promotion carried out by Keranggan Ecotourism Village is Instagram with a total of 456 posts on Instagram social media, more than other social media such as TikTok, YouTube, and Facebook. With the right strategy, social media can be a potent tool for attracting tourists and building a positive image of tourist destinations, helping to attract tourists from various regions.
Keywords: Social media, Instagram, Promotion, Tourist destinations, Ecotourism Villages.
Abstrak. Dalam rangka pengembangan Desa Ekowisata Keranggan perlu diberikan inovasi promosi media sosial seperti Instagram yang dilakukan berdasarkan konten postingan, sehingga terus meningkatkan minat kunjungan dan mudah diakses secara online dengan mengikuti tren dan perkembangan zaman untuk dapat mengatasi permasalahan, maka diperlukan solusi agar media sosial seperti Instagram berkembang dan setiap harinya memiliki postingan feed dengan inovasi-inovasi yang menarik yang membuat wisatawan ingin berkunjung. Metodologi penelitian dalam penelitian menggunakan metode kualitatif dengan analisis data secara induktif, menggunakan partisipan langsung dan tidak langsung. Lokasi penelitian di Kampung Ekowisata Keranggan, Tangerang Selatan dengan pengumpulan data observasi, wawancara, dokumentasi dan catatan lapangan. Metode analisis data penelitian menggunakan reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Pengujian keabsahan data triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Peran media sosial Instagram berperan penting dalam strategi promosi Kampung Ekowisata Keranggan dengan memanfaatkan tren digital marketing, melalui konten visual yang menarik, interaksi dengan followers, dan kolaborasi dengan akademisi, desa wisata dapat meningkatkan daya tarik wisata dan jumlah pengunjung. Dengan strategi yang tepat dan penggunaan alat analisis yang sesuai. Kampung Ekowisata Keranggan dapat berkembang dan menjadi destinasi wisata yang populer di era digital. Promosi media sosial yang dilakukan Kampung Ekowisata Keranggan adalah Instagram dengan jumlah postingan sebanyak 456 postingan di media sosial Instagram lebih banyak dari media sosial lainnya seperti Tiktok, Youtube dan Facebook. Dengan strategi yang tepat media sosial dapat menjadi alat yang sangat ampuh untuk menarik wisatawan dan membangun citra positif destinasi wisata membantu dalam menarik wisatawan dari berbagai daerah.
Kata Kunci: Media sosial, Instagram, Promosi, Destinasi wisata, Kampung Ekowisata.
Full Text:
PDFReferences
Al Haq, S., & Surya Patria, A. (2022). Perancangan Template Feed Instagram Sebagai Media Promosi Café Ulala (Unesa Learning Laboratory) Surabaya. Jurnal Barik, 3(2), 30–45. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/JDKV/
Andzani, D., Virgin, D., & Setijadi, N. (2024). Peran Media Sosial Dalam Membangun Citra Destinasi Pariwisata Yang Menarik. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 11(1), 188–195. https://doi.org/10.35794/jmbi.v11i1.53212
Aryani, I. D., & Murtiariyati, D. (2022). Instagram Sebagai Media Promosi Dalam Meningkatkan Jumlah Penjualan Pada a.D.a Souvenir Project. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis Indonesia, 2(2), 466–477. https://doi.org/10.32477/jrabi.v2i2.479
Dr. H Zuchri Abdussamad, S.I.K., M. S. (2017). METODE PENEELITIAN KUALITATIF. syakir Media Press.
Lano, K. (2017). Class Diagrams. Agile Model-Based Development Using UML-RSDS, 20(03), 43–68. https://doi.org/10.1201/9781315368153-8
Mudjia Rahardjo. (2023). Mengapa Memilih Penelitian Kualitatif? Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. https://humaniora.uin-malang.ac.id/component/content/article/106-artikel/5571-mengapa-memilih-penelitian-kualitatif?Itemid=437
Prof. Dr. H. Warul Walidin AK., M. (2015). Full Buku MP Kualitatif & Grounded Theory. (Issue september 2016). FTK Ar-Raniry Press.
Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue March). PT. GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI. https://scholar.google.com/citations?user=O-B3eJYAAAAJ&hl=en
Article Metrics
Abstract - 54 PDF - 11Refbacks
- There are currently no refbacks.