OPTIMALISASI TEKNOLOGI UNTUK MENINGKATKAN INOVASI PEMBELAJARAN SENI RUPA KELAS IV DI SD NEGERI BALARAJA I

Patra Aghtiar Rakhman, Siti Rokmanah, Muhamad Ainun Najib

Abstract


Fine art learning in elementary schools is taught by classroom teachers whose educational background is not necessarily art either. This will certainly have an impact on the learning activities carried out. The lack of learning innovation will eventually have implications for the low creativity of students. Therefore, increasing teacher competence and developing learning innovations needs to be done, one of which is by optimizing current technology. Technology is present to facilitate various human jobs. Through this research, some activities and efforts that can be done to increase the innovation of fine arts learning with the help of technology will be described. Qualitative research method with descriptive data display is the method used in this research, with three important stages, namely data collection through interviews, observations, and document studies, data reduction to conclusion drawing, and data validity testing with triangulation techniques. Innovation in fine arts learning in class IV SD Negeri Balaraja I is carried out by increasing teacher competence in fine arts learning, and developing fine arts learning activities by optimizing the use of technology in learning, Technology is also used to establish cooperation and collaboration with parents and partners. It aims to create innovative fine art learning and the ability of students to create original and varied works of art.

Full Text:

PDF

References


Abdussamad, Z. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif.

Akhmad Rifai. (n.d.). Urgensi Literasi Digital bagi Guru SMP Yabujah di Masa Pandemi Covid-19.

Andarusni Alfansyur, & Mariyani. (2020). Seni Mengelola Data: Penerapan Triangulasi Teknik Info Artikel Abstrak. 5(2), 146–150. https://doi.org/10.31764/historis.vXiY.3432

Asbari, M., & Novitasari, D. (2021). Pengaruh Aktivitas Berbagi Pengetahuan dan Mediasi Budaya terhadap Kemampuan Inovasi Guru. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 5(1), 50. https://doi.org/10.17977/um025v5i12020p50

Azis, A. C. K. (2022). Pendidikan Seni Rupa dan Prakarya. Bandung: Media Sains Indonesia

Cholik, C. A. (2021). Perkembangan Teknologi Informasi Komunikasi / ICT Dalam Berbagai Bidang (Vol. 2, Issue 2).

Dwiva Rahma Lisa, D. S. N. M. (n.d.). Pengaruh Hasta Karya Miniatur Alat Kebersihan dalam Meningkatkan Kreativitas Seni di Taman-Kanak Sadar Bahkti Kecamatan Talamau.

Effendi, D., & Wahidy, D. A. (n.d.). Pemanfaatan Teknologi dalam Proses Pembelajaran menuju Pembelajaran Abad 21.

Gde Suryawan, I., Dwi, K., & Putra, S. (2020). EdukasI: Jurnal Pendidikan Dasar Menumbuhkembangkan Apresiasi Seni Rupa Anak Sekolah Dasar Terhadap Karya Seni Lukis Kaca Nagasepaha. 1(2), 125–134. http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/edukasi

Kartini Putri Dewi, Rd. Muhammad Deza Pratama, Siti Aisyah, Syahrial, & Silvina Noviyanti. (2022). Analisis Materi Pokok Seni Budaya dan Prakarya (SBDP) Kelas IV Sekolah Dasar (Vol. 4).

Komala, I., & Nugraha, A. (2022). Pendidikan Seni dan Kurikulum Merdeka Belajar: Tuntutan bagi Guru di Sekolah Dasar. 4(3), 122–134. https://belaindika.nusaputra.ac.id/indexbelaindika@nusaputra.ac.id

Marisana, D., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Penggu naan Platform Merdeka Mengajar untuk Meningkatkan Kompetensi Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 139–150. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4363

Mayar, F. (2022). Seni Rupa untuk Anak Usia Dini. Deepublish.

Moh. Rondhi. (n.d.). Apresiasi Seni dalam Konteks Pendidikan Seni.

Mujiyono, M., Haryanto, E., & Gunadi, G. (2021). Peran Guru dalam Pengoptimalan Potensi Emosi Anak terhadap Peningkatan Kreativitas Ekspresi pada Pembelajaran Seni Rupa di SD Kota Semarang. Mudra Jurnal Seni Budaya, 36(2), 146–152. https://doi.org/10.31091/mudra.v36i2.1456

Sari, L. P., & Ain, S. Q. (2023). Peran Orang Tua dalam Pendampingan Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 75–81. https://doi.org/10.23887/jipp.v7i1.59341

Sirait, J. E., Tinggi, S., & Indonesia, T. B. (n.d.). Analisis Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Keberhasilan Pembelajaran Di Sekolah Dasar Bethel Tanjung Priok Jakarta Utara. DIEGESIS: Jurnal Teologi, 6(1), 49–69.

Suhaya. (n.d.). Pendidikan Seni Sebagai Penunjang Kreativitas Suhaya FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Surani, D., & Nur Asnawati, A. (n.d.). Sosialisasi Aplikasi Merdeka Mengajar dan Pengenalan Platform Simba dalam Meningkatkan Pemahaman Media Pembelajaran Kepada Tenaga Pendidik di SMPN 10 Cilegon. https://doi.org/10.46306/jub.v2i2

Susanti, A., & Janattaka, N. (n.d.). Analisis Keterampilan Guru Dalam Mengadakan Variasi Pembelajaran Tematik Kelas 1 SDN 1 Gondang Kabupaten Tulungagung: Vol. VI (Issue 1).

Syaulan Sahelatua, L., & Vitoria, L. (2018). Kendala Guru Memanfaatkan Media IT dalam Pembelajaran di SSN 1 Pagar Air Aceh Besar. In Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah (Vol. 3).

Zulfitria, Susanto, A., Rahmatunnisa, S., Arif, Z., & Aryandini, T. (2023). Strategi Pembelajaran Orang Tua dalam Mengembangan Kreativitas Anak selama Liburan Sekolah pada Masa Covid 19.

https://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/6-strategi-sukseskan-implementasi-kurikulum-merdeka-secara-mandiri

https://pauddikdasmen.kemdikbud.go.id/media-berita/perkuat-kolaborasi-17-mitra-pembangunan-siap-sukseskan-implementasi-kurikulum-merdeka




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ijoee.v5i2.10124

Article Metrics

Abstract - 86 PDF - 54

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.31000/ijoee.v5i2.10124.g4778

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. © All rights reserved 2019

View My Stats