HUBUNGAN KEMAMPUAN LITERASI SAINS DENGAN PEMECAHAN MASALAH IPA SISWA SEKOLAH DASAR

Yohamintin Yohamintin, Yayah Huliatunisa

Abstract


Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between scientific literacy skills and science problemsolving for fourth grade students of Sukatani IV public elementary school, Tangerang Regency, using correlationalquantitative research methods, with 56 research subjects for fourth grade students. The test instrument used scientificliteracy skills essay questions (X). which consists of 10 questions, and science problem solving essay questions (Y)totaling 10 questions. The results showed that there was a positive relationship between scientific literacy skills andscience problem solving, which was 0.94 with a regression equation Y=18.65 + 1.09 X and a determination coefficient of0.97%, this means that scientific literacy skills have contribution of 94.04% to problem solving ability. Keywords:Ability, Science Literacy, Problem Solving, Science


Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2017). Institusi Dalam Pembelajaran Matematika. Jakarta: Lentera Ilmu Cendikia. Huliatunisa, Y. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Penggunaan

Teknik Akrostik Pada Pembelajaran Tematik. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 121–133.

Huliatunisa, Y., Wibisana, E., & Hariyani, L. (2020). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah. Indonesian Journal of Elementary Education, 1(1).

Kreitner, R., & Kinicki, A. (2014). Perilaku Organisasi Edisi Sembilan. In Jakarta: Karya Salemba Empat.

Muhammad, N. S., Listiani, & Adhani, A. (2018). Hubungan Antara Literasi Sains dan Rasa Ingin Tahu Siswa Pada Materi Ekosistem di SMA Negeri 3 Tarakan. NATURAL: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA , 112-116.

Priansa, D. J. (2017). Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia. Rustaman, N. (2017). Materi dan Pembelajaran IPA SD. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka. Robbins, S., & Judge, T. (2017). Perilaku Organisasi. Jakarta: Salemba Empat

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA. Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. jakarta: Prenamedia Group. Tim Penyusun. (2015). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: PT Gramedia.

Toharudin , U., Hendrawati, S., & Rustaman, A. (2011). Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Bandung: Humaniora.

Yohamintin.Y, Gumala. Y, Pratiwi Vira. (2021). Pembinaan Literasi Membaca melalui Self Motivation sebagai Upaya Mengembangkan Life Skill dan Meningkatkan Hasil Belajar pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal ABDIMAS BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2(4) hal 234-243

Yohamintin.Y. Analisis Hasil BelajarKonsep Pembelajaran IPA Menggunakan Strategi Critical Incident di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Bhayangkara Jakarta Raya. (2019). Cakrawala: Jurnal Humaniora Bina Sarana Informatika




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ijoee.v4i2.7395

Article Metrics

Abstract - 772 PDF - 383

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.31000/ijoee.v4i2.7395.g3783

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. © All rights reserved 2019

View My Stats