Peran Tokoh Agama Dalam Menjaga Keharmonisan Masyarakat Pasca Pemilihan Umum Di Kabupaten Pasuruan

Muhammad Jadid Khadavi, Abd Gafur, Rifki Khairul Anam

Abstract


This research aims to reveal and analyze the role of religious leaders in maintaining harmony in society after the 2024 election. This research highlights the urgency of collaboration between religious leaders, community leaders and village governments in preventing polarization of society after the 2024 election through open and inclusive dialogue spaces. This research method uses a qualitative approach and the type of research is a case study. The data collection process was obtained through observation of community behavior and in-depth interviews with religious leaders, community leaders, village government and residents. Research findings show that religious leaders in Wonokoyo Village, Beji District, Pasuruan Regency have a significant role in building understanding among the community after the 2024 election about the importance of maintaining the values of unity, tolerance and justice. The strategy used by religious leaders is uswah hasanah and sustainable moral development. Communication between religious leaders, community leaders and village government must also run synergistically. Therefore, the results of this research can be a basis for developing policies that support efforts to prevent societal polarization which can threaten stability and create disharmonious situations

Full Text:

PDF

References


Apriliani, V. D., Santoso, G., & Murtini, E. (2023). Menghargai Perbedaan: Membangun Masyarakat Multikultural. 02(02), 425–432.

Arniti, N. K. (2020). Partisipasi Politik Masyarakat Dalam Pemilihan Umum Legislatif Di Kota Denpasar. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 4(2), 329. https://doi.org/10.38043/jids.v4i2.2496

Arsyad, A., Dzaljad, R. G., Nurmiarani, M., & Rantona, S. (2024). Media Sosial sebagai Agen Transformasi Politik : Analisis Pengaruh terhadap Proses Komunikasi Politik Dinamika Komunikasi Politik dalam Era Media Sosial : Peran Platform Digital dalam Pembentukan Opini Publik ," mengeksplorasi peran penting yang dimainkan. 2(2).

Astina, C., & Rahman, R. A. (2018). Internalisasi Nilai-nilai Karakter dalam Pembelajaran ‘Ilm al-Ashwat (Studi kasus terhadap mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab UNSIQ Wonosobo). Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 18(2), 80–100. https://doi.org/10.32699/mq.v18i2.941

Bashori, A. H., & Jalaluddin, M. (2021). Dakwah Islamiyah Di Era Milenial. Syiar | Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(2), 89–102. https://doi.org/10.54150/syiar.v1i2.40

Fadli, M. R. (2021). Penelitian kualitatif yang dilakukan menggunakan penelitian lapangan (field research) yaitu dengan mengadakan penelitian terhadap objek yang dituju untuk memperoleh data yang benar. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Fitriyani, Oktapia, R., Wulan, D., Afifah, N., Karimah, Armendi, A., & Saputra, B. (2023). Melestarikan Tradisi Pengajian Kliwonan Sebagai Warisan Leluhur bagi Masyarakat Marga Sakti. 1(1), 35–55.

Harahap, M., & Siregar, L. M. (2017). Konsep Pendidikan Islam Dalam Membentuk Manusia Paripurna. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 2(2), 148–163. https://doi.org/10.25299/althariqah.2017.vol2(2).1040

Hasanah, U., & Putri, M. (2021). Revitalisasi Peran Kiyai dalam Membina Akhlak Masyarakat pada Masa Pandemi Covid-19. Asanka: Journal of Social Science And Education, 2(2), 171–180. https://doi.org/10.21154/asanka.v2i2.3143

kampungkb. (2018). Profil Desa Wonokoyo.

Khadavi, M. J. (2023). Spiritual Mental Development Concept and the Implications for Students. Halaqa: Islamic Education Journal, 7(1). https://doi.org/10.21070/halaqa.v7i1.1624

Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, J. S. (2011). Qualitative Data Analysis. Qualitative Data Analysis A Methods Sourcebook, 125–145. https://doi.org/10.4135/9780857024510.d49

Maulana, T. (2019). Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah untuk Meningkatkan Kompetensi Professional Guru PAI (Studi Penelitian di MA Baabussalaam Kota Bandung). Jurnal Tahdzibi, 4(1), 55. https://doi.org/10.24853/tahdzibi.4.1.55-66

Mushfi, M. M., & Hajriyah, H. B. (2020). Modernisasi Pendidikan Agama Islam Di Era Revolusi Industri 4.0. MOMENTUM : Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 9(1), 42–62. https://doi.org/10.29062/mmt.v9i1.64

Rohayati, W., Yusuf, M., Elsi, S. D., Fitriani, R. M., & ... (2023). Urgensi Pendidikan Politik dan Pemilu Terhadap Pemilih Pemula di SMAN 8 Sarolangun Dalam Menghadapi Pemilihan Umum Tahun 2024. Nanggroe: Jurnal …, 2(7), 84–91. https://jurnal.penerbitdaarulhuda.my.id/index.php/NJPC/article/view/955%0Ahttps://jurnal.penerbitdaarulhuda.my.id/index.php/NJPC/article/download/955/1001

Saputra, I. (2017). Implementasi Nilai Pancasila Dalam Mengatasi Korupsi Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(1), 9–17.

Subiyakto, B., & Mutiani, M. (2019). Internalisasi Nilai Pendidikan Melalui Aktivitas Masyarakat Sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 17(1), 137. https://doi.org/10.18592/khazanah.v17i1.2885

Umami, I. (2018). Peran Tokoh Agama dalam Pembinaan Harmonisasi Kehidupan dan Akhlak Masyarakat di Kota Metro Lampung. FIKRI : Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 3(1), 259. https://doi.org/10.25217/jf.v3i1.220




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/jkip.v6i1.10955

Article Metrics

Abstract - 38 PDF - 60

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Indexed by:

 

Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan Tadarus Tarbawy

Universitas Muhammadiyah Tangerang.

JL. Perintis Kemerdekaan No 1/33, Babakan, Cikokol Kec. Tangerang, Kota Tangerang,  15117, Banten, Indonesia

Email: 

View Tadarus Tarbawy Stat


Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan Tadarus Tarbawy is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.  

p-ISSN 2657-1285| e-ISSN 2656-8756