Games in Arabic for Early Childhood: A Literature Study

Rismayani Rismayani, Siti Mahpudzoh Siregar, Hajijah Adelina, Hilda Zahra Lubis

Abstract


Language is a fundamental element in communication and child development, including in learning foreign languages such as Arabic. This study aims to explore the effectiveness of using game-based methods in teaching Arabic to early childhood learners. Games were chosen for their interactive, enjoyable nature and their ability to meet the psychological developmental needs of children. This research employs a qualitative approach with a literature study method, involving the analysis of various secondary sources, with eight journals analyzed in-depth. The findings reveal that games not only enhance linguistic skills (listening, speaking, reading, and writing) but also support children's social, cognitive, and motor development. The types of games analyzed include traditional games like kideng, picture guessing games, sequential picture games, spinning wheel games, card games, songs, and snake-and-ladder games. Additionally, games motivate children to learn actively, reduce boredom, and promote social engagement. In conclusion, a game-based approach is an effective and enjoyable method for teaching Arabic while simultaneously instilling Islamic values in early childhood. These findings provide new insights for educators in designing creative and adaptive Arabic learning tailored to children's needs.


Keywords


Games, Arabic Language, and Early Childhood

Full Text:

PDF

References


Abduh, M., & Surakarta, U. M. (2018). BERMAIN DAN REGULASI DIRI (KAJIAN TEORI VYGOTSKY). Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan Dan Mengembirakan, 2, 111–112.

Ali, M., Nugraha, H., & Aqobah, Q. J. (2021). Traditional Games and Social Skills of Children In The Pandemic Era. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 7 (1), 104-117. DOI: https://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v7i1.10345

Apriyani, N., Hibana., & Susilo, S. (2020). Metode Bermain Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5 (2), 126-140. https://doi.org/10.19109/ra.v5i2.8933

Bahroyani, S., Dul, S., Mudzakkir., Nur, H., Jarwatik., & Ninik, R. (2021). Implementasi Media Tebak Gambar Dalam Matei Mufrodat Siswa Kelas V MI Fatkhul Ulum Joso Turi Panekan Magetan. Al-Fatih: Jurnal Studi Islam, 9 (2), 57-66.

Bulqis., Nelly, M., Media, A. (2022). Efektivitas Permainan Puzzle Tebak Gambar Terhadap Kemampuan Menghafal Mufrodat Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. Armala, 1 (1), 13-31

Dalimunthe, N. K., & Rahmaini. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Game Gambar Berangkai dalam Pembelajaran Maharah Istima'. Jurnal Educatio, 9 (3), 1378-1385. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5539

Fauziddin, M., & Fikriya, M. (2020). Mengenal Kosakata Bahasa Arab melalui Permainan Kartu Huruf Hijaiyah yang Dilengkapi Kosakata. Journal of Education Research, 1(1), 46–54. https://doi.org/10.37985/joe.v1i1.6

Ghani, A., Ab, W., & Wan, A. (2018). BAHASA ARAB UNTUK PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK : SATU KAJIAN ANALISIS KEPERLUAN. 2018, 70–82. https://doi.org/10.37134/jpak.vol7.7.2018

Haris, I., & Dwi, H. (2016). Pemanfaatan Permainan Tradisional Sebagai Media Pembelajaran Anak Usia Dini Untuk Mengembangkan Aspek Moral dan Bahasa Anak. Eksplorasi, 28 (2), 267-277.

Hasan. (2016). Media Musik (Lagu) Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat MI. Jurnal Ilmiah Al Qalam, 9 (17), 55-74. http://dx.doi.org/10.35931/aq.v0i0.53

Hidayatullah, I. (2023). STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB AL-ASHWAT DI DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENYIMAK MAHASISWA JURUSAN PENDIDIKAN BAHASA ARAB. Al-Muarrib: Journal of Arabic Education, 3(1), 24–31.

HS, A. I., & Suriningsih, W, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Roda Putar Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Taman Kanak-Kanak, Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 4 (2), 291-303. http://dx.doi.org/10.24042/ajipaud.v4i2.11381

Irawan, D., & Mutmainah, A. D. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Kepribadian Yang Mulia. Symfonia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 97-110. https://doi.org/10.53649/symfonia.v2i2.25

Istinawati, B., Santika., Syauqi, M. K., & Suparmanto. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Roda Putar Dalam Meningkatkan Pemahaman Kosa Kata Bahasa Arab di Mts Nurul Karim NW Kebon Ayu. Kilmatuna: Journal of Arabic Education, 3 (2): 85-97. https://doi.org/10.55352/pba.v3i2.465

Kusniadin. (2023). Pemanfaatan Media Roda Putar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Dasar Islam Terpadu Wahdah Islamiyah Kabupaten Gowa. Tadris MPI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2 (1), 13-21.

Lubis, M. A., Hakmi, W., & Diah, I. U. (2024). Sejarah Perkembangan Pengajaran Bahasa Arab. Insyirah: Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Studi Islam, 7 (1), 70-83. https://doi.org/10.26555/insyirah.v7i1.10146

Mu'awwanah, R., Anin, N., Luk-Luk, N. M. (2022). Teknik Pengajaran Tata Bahasa Arab Dengan Media Kartu Kata Guna Memberikan Pemahaman Tentang Qowa'id Kepada Peserta Didik. IRSYADUNA: Jurnal Studi Kemahasiswaan, 2 (3), 244-255. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v2i3.741

Muchlis, A. (2017). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS MEDIA SURAH MUTAHARRIKAH MULAWWANAH KELAS CI+BI di MTs NEGERI SUMBER BUNGUR PAMEKASAN. Nuansa, 8(2). https://doi.org/10.19105/nuansa.v8i2.18

Mujiburrohman., Nurjannah., Ahmad, H. S., Agam, S., Ilham, M., & Ibnu, Z. (2023). Permainan Tradisional Kideng Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Af'idah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Pengajarannya, 7 (2), 260-272. https://doi.org/10.52266/al-afidah.v7i2.1975

Muna, W. (2014). Kartu Permainan: Media Pembelajaran Bahasa Arab Kontekstual, Al-Ta'dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 7 (1), 84-100.

Munib, A., & Fitria, W. (2021). Studi Literatur: Efektivitas Model Kooperatif Tipe Course Review Horay Dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. JPDN: Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7 (1), 160-172. https://doi.org/10.29407/jpdn.v7i1.16154

Muzayin, A., & Sugiharyati, M. F. (2023). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA ANAK USIA DINI UNTUK MEMAHAMI AL-QUR’AN. Ash-Shobiy: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini dan Al-Qur'an, 2(1), 41-53. https://doi.org/10.33511/ash-shobiy.v2n1.41-53

Nasrullah & Adhimah, S. (2024). PENGARUH PERMAINAN TEBAK GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KOSA KATA BAHASA ARAB PADA ANAK USIA DINI. JAMBURA Elementary Education Journal, 5(1), 40-47. https://doi.org/10.37411/jeej.v5i1.3244

Nuha, U. (2024). Media Permainan Ular Tangga Dalam Meningkatkan Penguasan Maharah Al Kalam Pada Siswa Kelas XI MA Darul Qur'an Wonosari GunungKidul. Al-Katib: Journal of Arabic Linguistic Education, 1 (1): 10-25.

Nurchasanah, S., & Zukhaira, Z. (2020). ABATAMA (Al Abwab At Tahwiliyah Al Maudhi’iyah): PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB UNTUK ANAK TK/RA B DI KOTA SEMARANG. Taqdir, 6(2), 117-134. https://doi.org/10.19109/taqdir.v6i2.6567

Pamessangi, A. A., (2021). Media dan Permainan Pembelajaran Bahasa Arab. Penerbit Aksara Timur.

Paramitha, N. P. (2018). Lagu sebagai media pembelajaran bahasa Arab. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 111-132.

Purwanto, N. J. (2018). Lagu Sebagai Media Pembelajaran Tata Bahasa Arab (Nahwu). Jurnal Mahabat, 1 (1), 1-13. https://doi.org/10.18196/mht.111

Rahmawati, S., Yani, A., Hindun, S., & Hakim, L. (2022). MEDIA PERMAINAN BAHASA DALAM PEMBELAJARAN. Jurnal Al-Naqdu Kajian Keislaman, 03(02), 1–8.

Rofiqy, F. H. (2022). Permainan Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. Universitas Islam Negeri KH. Abdurrahman Wahid Pekalongan, Unpublished.

Shofiyani, A., & Erma, M. (2021). Implementasi Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Media Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Pondok Pesantren An-Nashriyah Tambak Beras Jombang. Journal Education and Development, 9 (1), 229-232.

Ulfah, M., Durtam., & Imas, M. (2019). Pengenalan Bahasa Arab Melalui Permainan Ular Tangga Pada Anak Usia Dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 5 (2), 148-160. https://doi.org/10.29062/seling.v5i2.436

Uliyah, A., & Isnawati, Z. (2019). Metode Permainan Edukatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Shaut Al-'Arabiyah, 7(1), 31–43. https://doi.org/10.24252/saa.v1i1.9375

Yakin, A., Jannah, U., & Fathoni, A. S. (2020). METODE PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BAGI ANAK USIA DINI ( Studi Kasus di PAUD Darul Ulum Pao Prenduan Sumenep ). DIROSAT Journal of Islamic Studies, 5(2), 203–216. https://doi.org/10.28944/dirosat.v5i2.919




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i1.13178

Article Metrics

Abstract - 85 PDF - 18

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: ceriaumt@gmail.com


Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     



View My Stats