The Effectiveness of Developing Galactic Spin Media in Introducing Textures at Putra Harapan Wiyung Kindergarten

Merya Nancy Jihan Presdiana, Mallevi Agustin Ningrum

Abstract


Different types of textures—such as rough, smooth, soft, or hard—can provide varying sensory stimulation for children. Texture influences the way children interact with objects around them, as well as their learning experiences and cognitive development. Based on this premise, this study aims to determine the effectiveness of the Galactic Spin media at Putra Harapan Wiyung Kindergarten. This research is based on R&D using the ADDIE model. The results indicate that the application of Galactic Spin media for texture indicators among children aged 5–6 years at Putra Harapan Wiyung Kindergarten was categorized as effective, as the significance values were less than 0.05, with details showing a significance value of 0.000 for class A1 and 0.001 for class A2.


Keywords


Learning Media; Galactic Spin; Early Childhood

Full Text:

PDF

References


Aisyah, S., Ningrum, M.A., Malaikosa, Y.M., Adhe, R.A. 2024. Pengembangan Media Gamake (Game Pemadam Kebakaran) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Anak Usia 5-6 Tahun. GENERASI EMAS Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini. 7 (1), 76-91.

Andari, G. A. P. W., & Anadhi, I. M. G. (2023). Permainan Squishy Pop Up Sebagai Media Stimulasi Aspek Motorik Halus Anak Usia Dini di TK Lingga Kumara Kelurahan Cempaga Kecamatan Bangli Kabupaten Bangli. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(2), 312–323. https://doi.org/10.33369/jip.8.2.312-323

Ayuni, Y. R. P., Komalasari, D., Ningrum, M. A., & Saroinsong, W. P. (2022). Pengembangan Buku Panduan Konsep Pola untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Anak Usia 5-6 Tahun. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 3(2), 155–172. https://doi.org/10.26740/jp2kgaud.2022.3.2.155-172

Fardiah, F., Murwani, S., & Dhieni, N. (2019). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini melalui Pembelajaran Sains. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 133. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.254

Hasibuan, R., & Ningrum, M. A. (2017). Pengaruh Bermain Outdoor Dan Kegiatan Finger Painting Terhadap Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 1(1), 73. https://doi.org/10.26740/jp.v1n1.p73-81

Hendriati, A., & Santoso, S. (2020). Identifikasi Kontributor Pengembangan Kognitif Anak Prasekolah: Guru, Teman, Lingkungan Fisik Sekolah? Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1269–1281. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.757

Inayah, N., & Prayogo, M. S. (2023). Penerapan Media Permainan Spin Roda Berputar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Di Mi Al -Islamiyah Pasuruan Tahun 2022/2023. Indonesian Journal Of Science Learning. 4 (1), 12-19.

Ma’viyah, A. (2021). Metode Eksperimen Dalam Pembelajaran Sains Untuk Anak Usia Dini (Experimental Methods In Science Learning For Early Childhood). Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islami Dan Sains, 3, 97–101. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwish6zX17_9AhWNT2wGHZGJD9gQFnoECDUQAQ&url=https%3A%2F%2Fejournal.uin-suka.ac.id%2Fsaintek%2Fkiiis%2Farticle%2Fdownload%2F2990%2F2333&usg=AOvVaw0biRyz89kzwIz1EQTyBFaR

Rahmadanti, H. (2023). Implementasi Permainan Playdough Dalam Mengembangkan Kognitif Di TK Aisyiyah At Tanwir Mulyosari Metro Barat (Thesis Undergraduate, IAIN Metro). https://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/9085/

Safitri, D.G.L.S., Mahmudah, S. 2015. Persepsi Guru Taman Kanak-kanak Terhadap Pendidikan Seksual Anak Usia Dini. PAUD TERATAI. 1-10.

Dachi, I. H. (2024). Pengaruh mainan terhadap perkembangan kognitif dan emosional anak. Circle Archive, 1(4). Retrieved from https://circle-archive.com/index.php/carc/article/view/100

Astuti, R. W., Rahmadani, N. D., & Lestari, S. R. (2024). Analisis Permainan Edukatif dalam Mendukung Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. MENTARI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.60155/mentari.v4i2.481

Maulana, R., & Eliasa, E. I. (2024). Eksplorasi Ciri Khas Dan Tugas Perkembangan Anak Usia Dini (2-6 Tahun): Implikasi Fisik, Kognitif, Dan Sosio-Emosi Dalam Pendidikan Dan Pengasuhan. EDUCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 4(4), 239-252. https://doi.org/10.51878/educational.v4i4.3404




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i3.14664

Article Metrics

Abstract - 403 PDF - 40

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: ceriaumt@gmail.com


Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     



View My Stats