The Value of Nationalism in the Turbulent Script of Away Enawar's Collection of Rhymes to the Torn Heart and Its Relevance to Literature Learning in High School

Muhamad Iqbal, Nori Anggraini, Agus Sulaeman

Abstract


The value of nationalism is very important for the life of the nation and state, especially for the next generations of the nation, because this value is a manifestation of love and honor for their own nation. With that, the younger generation can do something best for their nation, maintain the integrity of national unity and unity and increase the dignity of the nation so as not to threaten and destroy the integrity of the Indonesian nation. Therefore, the application of nationalism values in the educational environment is very important to be instilled in students such as habituation to maintain the good name of the school, singing the national anthem, the use of good and correct Indonesian, and respect for the red and white flag

Full Text:

PDF

References


Alfaqi, M.Z. (2016). Memahami Indonesia melalui Sikap Nasionalisme dibutuhkan oleh Masyarakat

Indonesia. Jurnal: Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Vol 28 (2).

Dalman. (2014). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Dalman. (2020). Keterampilan Menulis. Depok: PT RajaGrafindo Persada.

Dewi, Silvya Mega & Teti Sobari. (2018). Pembelajaran Menulis Teks Cerpen dengan Menggunakan

Metode Pembelejaran Berbasis Masalah Pada Siswa Kelas XI SMK Citra Pembaharuan. Jurnal:

Parole. Vol 1 (6).

Ernawati, Zeni., Sri Mariati & Titik Maslikatin. 2017. Kajian Psikologi Wanita Tokoh Utama Novel

Air Mata Tuhan Karya Aguk Irawan M.N. Jurnal Publika Budaya. Vol 5 (2).

Hermawan, Dani & Shandi. 2019. Pemanfaatan Hasil Analisis Novel Seruni Karya Almas Sufeeya

Sebagai Bahan Ajar Sastra di SMA. Jurnal Metamorfosis: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia &

Pengajarannya. Vol 12 (1).

Huda, Miftakhul, Hasjim, Nafron, & Sunanda, Adyana. 2009. Pembelajaran Sastra: Metode

Pengajaran dan Respon Siswa. Jurnal Penelitian Humaniora. Vol 10 (1).

Kosasih, E. (2019). Dasar-dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Yrama Widya.

Mustari, M. (2014). Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Nilawijaya, Rita & Awalludin. (2021). Tinjauan Sosiologi Sastra dalam Novel Hafalan Shalat Delisa

Karya Tere Liye dan Relevansinya terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Jurnal: SILAMPARI

BISA. Vol 4 (1).

Nisdawati. (2019). Upaya Peningkatan Keterampilan Menulis dalam Menulis Istrumen Penilaian

dengan Teknik Tiru Model Supervisi Assessment. Indonesian Journal Basic Education. Vol 12

(1). ISSN: 2615-5796.

Pradopo, Rachmat Djoko. 2009. Beberapa Teori Sastra, Metode Kritik, dan Penerapannya.

Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Prayitno, Hendi Wahyu. (2013). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Teknik

Inkuiri dan Latihan Terbimbing. Jurnal: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol 2 (1).

Rachmad, Djoko Pradopo. (2009). Pengkajian Puisi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Ratna, Nyoman Kutha. 2015. Teori, Metode, Dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka

Penulis.

Riska, Dwi Fitria. 2020. Internalisasi Nilai-Nilai Nasionalisme dalam Pembelajaran PPKN di

Madrasah Ibtidaiyah Maarif Condro Jember. Jurnal Educare: Journal of Primary Education. Vol

(2).

Setiawan, Wandi., Tanti Agustiani., David Setiadi. (2020). Analisis Nilai Religius dalam Novel Ranah

Warna Karya Ahmad Fuadi dan RPP Kelas XII. Jurnal: Bahastra. Vol 5 (1).

Sipayung, Margaretha Ervina. (2016). Konflik Sosial dalam Novel Maryam Karya Okky Madasari:

Kajian Sosiologi Sastra. Jurnal: Sintesis. Vol 10 (1).

Suryaman, Maman. 2010. Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Sastra.Jurnal Cakrawala

Pendidikan: Jurnal Ilmiah Pendidikan. Vol 3 (2010).

Tarigan, Br & Nadya Verina. (2020). Analisis Penerapan Model Example Non Example dalam

Pembelajaran Menulis Teks Iklan. Universitas HKBP Nonmensen.

Wahyuni, Risti. 2014. Puisi, Prosa, dan Pantun Lama. Jogjakarta: Saufa.

Wellek, Warren. (2016). Teori Kesusastraan. Jakarta: Gramedia.

Yaqien, Ilmal. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Metode Karya Wisata.

Jurnal: Solid ASM Mataram. Vol 8 (2).

Yasinta, Mahendra. (2018). Manajemen Karakter Peserta Didik melalui Keterampilan Menulis Kritis.

Jurnal: Al-Idarah. Vol 8 (2).

Hartanto, B. H., Trisnasari, W. D., Goziyah, G., Rochmah, E. C., & Fauzan, M. D. (2022). Kearifan

Lokal dalam Cerita Rakyat Provinsi Banten Sebagai Upaya Mengembangkan Sejarah

Kebudayaan Banten: Local Wisdom in Folklore of Banten Province As an Effort to Develop

the Cultural History of Banten. Jurnal Bastrindo, 3(1), 14–27.

Muffidah, R., Anggraini, N., & Purawinangun, I. A. (2021). Analisis Wacana Kritis Dimensi Teks

Model Teun a. Van Dijk Pada Teks Berita Siswa Kelas Viii Smpn 28 Kota Tangerang.

Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(1), 33–42.

Oktafiani, N., Goziyah, G., & Solihat, I. (2022). ANALISIS KESALAHAN BERBAHASA PADA

ARTIKEL PENDIDIKAN KORAN RADAR BANTEN DAN IMPLIKASINYA DALAM

PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SD DILARAF ISLAMIC SCHOOL.

Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 4(2).

https://jurnal.umt.ac.id/index.php/JKIP/article/view/7434

Sulaeman, A., Hun, K. Y., & Ferdianda, A. (2021). Ecocritics In Song Lyrics Collection By

Barasuara And Its Implication Towards The Indonesian Language Learning Material In

Senior High School (Kumpulan Lirik Lagu Barasuara Band Karya Iga Dada Yudhistira

Massardi Dan Implikasi Dengan Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah

Menengah Atas Kajian Ekokrtik Sastra). Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan

Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 103–116.

Tartila, R., Anggraini, N., & Faizah, P. N. (2023). Intrinsic Elements and Moral Values in The

Anthology of Aim Short Stories by Kholifatul Fauziah. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa

Dan Sastra Indonesia, 7(1), 48–62.

Yusuf, M., Purawinangun, I. A., & Anggraini, N. (2022). Analisis afiksasi pada teks eksposisi

karangan siswa kelas 8 SMP Bina Mandiri Teluknaga (kajian morfologi). Lingua Rima:

Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(1), 149–163




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/dinamika.v8i2.10924

Article Metrics

Abstract - 36 PDF - 18

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Dinamika UMT is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

View Dinamika UMT Stats