The Legal Psychology Approach in Handling Juvenile Delinquency (An Analysis of the Causes of Legal Violations Among Juvenile Offenders at the Cileungsi Social Institution)

Muhamad Ulwan, Fokky Fuad, Aries Machmud

Abstract


The changing times and the development of children significantly influence their behavior, ultimately raising concerns among perpetrators, victims, parents, and the broader community. Adolescents are particularly vulnerable to social and psychological pressures, which often affect their decisions and actions. Juvenile delinquency reflects non-compliance with prevailing rules and norms, whether within the family, school, community, or the individual themselves. Therefore, it is essential to instill these norms in adolescents from an early age to foster proper understanding. This study aims to identify adolescents in conflict with the law from the perspective of legal psychology. The research employs a normative juridical approach, with qualitative data analysis conducted through a literature review. The study involves examining, understanding, identifying, and recording literature, legislation, and relevant data concerning the issues under investigation. The findings indicate that addressing juveniles in conflict with the law requires a specific legal psychology approach to analyze the underlying causes of offenses and the contributing factors leading adolescents to become juvenile offenders.
Keywords: Children, Juvenile Delinquency, Psychology in Law.

Full Text:

PDF

References


Agung, I. M. (2012). Kontribusi Psikologi Dalam Penegakan Hukum Di Indonesia (The Contribution of Psychology to Law Enforcement in Indonesia). Available at SSRN 2563440. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2563440

Aidy, W. R. (2021). Anak Berhadapan Hukum Ditinjau Dari Aspek Psikologi Hukum. Jurnal Hukum Sasana, 7(2), 357–365.

Ali, Z. (2021). Metode penelitian hukum. Sinar Grafika.

Alwi, S. (2018). Perkembangan Religiusitas Remaja. Kaukaba Dipantara.

Aqsa, A., Gurning, E. H., Yonesta, F., Isnur, M., Hutabarat, R. F., Untoro, V., & Tobing, T. A. (2012). Mengawal Perlindungan Anak Berhadap dengan Hukum: Pendidikan dan Laporan Monitoring Paralegal LBH Jakarta untuk Anak Berhadapan dengan Hukum. Jakarta Legal Aid Institute. https://media.neliti.com/media/publications/437-ID-mengawal-perlindungan-anak-berhadap-dengan-hukum-pendidikan-dan-laporan-monitori.pdf

Dacholfany, M. I. (2015). Reformasi Pendidikan Islam dalam Menghadapi Era Globalisasi: Sebuah Tantangan dan Harapan. Akademika: Jurnal Pemikiran Islam, 20(1), 173–194.

Efendi, J., & Ibrahim, J. (2018). Metode Penelitian Hukum: Normatif dan Empiris.

Erdianti, R. N. (2020). Hukum Perlindungan Anak Di Indonesia (Vol. 1). UMMPress.

Fardian, R. T., & Santoso, M. B. (2020). Pemenuhan Hak Anak Yang Berhadapan (Berkonflik) Dengan Hukum Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) Kelas II Bandung. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 2(1), 7.

Hairunisa, G. N. (2021). Pengaruh kehadiran anak dan jumlah anak terhadap kebahagiaan orang tua. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 5(1), 127–152.

Islam, J. P. A. (2021). Pola pendidikan agama islam pada anak korban keluarga broken home. https://www.academia.edu/download/91157183/309.pdf

Khatimah, U. K. (2013). Hubungan seksual suami-istri dalam perspektif gender dan hukum islam. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/30927

Lubis, E. A. (2015). Hubungan Antara Komunikasi Dialogis Dalam Keluarga dan Teman Sebaya Dengan Kenakalan Pada Siswa SMP Negeri 6 Padang Sidimpuan [PhD Thesis, Universitas Medan Area]. https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/1008

Martha, A. E. (2020). Praktek Diversi terhadap Anak Dalam Proses Persidangan Dalam Perspektif Restorative Justice. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/30634

Mukti Fajar, N. D., & Achmad, Y. (2010). Dualisme penelitian hukum: Normatif & empiris. Pustaka pelajar.

Mulyadi, M., Adfari, T. R., Abdullah, N. P., Yadilla, N., Amelia, S. P., Wicaksana, D. H., Widiastiwi, A. R., & Camilla, G. R. (2024). Reformulasi Hukum Terkait Batas Usia Maksimal Anak Dalam Pemidanaan Anak. Media Hukum Indonesia (MHI), 2(2), 353–362.

Nurani, S. M. (2021). Relasi Hak Dan Kewajiban Suami Istri Dalam Perspektif Hukum Islam (Studi Analitis Relevansi Hak Dan Kewajiban Suami Istri Berdasarkan Tafsir Ahkam Dan Hadits Ahkam). Al-Syakhsiyyah: Journal of Law & Family Studies, 3(1), 98–116.

Rahman, M. H., Kencana, R., & NurFaizah, S. P. (2020). Pengembangan nilai moral dan agama anak usia dini: Panduan bagi orang tua, guru, mahasiswa, dan praktisi PAUD. Edu Publisher.

Rahmania, T. (2023). Psikologi perkembangan. Sada Kurnia Pustaka.

Risnaedi, A. S. (2021). Konsep Penanggulangan Perilaku Menyimpang Siswa. Penerbit Adab.

Soleh, M. S. (2023). Youth, Religion, and Pop Culture: Modernitas Dalam Gaya Hidup Hedonisme Remaja Dan Budaya Populer Versus Eksistensi Agama Jaman Now. SEMAR: Jurnal Sosial Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 35–44.

Sumanto, D., Utaminingsih, S., & Haryanti, A. (2020). Perkembangan peserta didik. Tangerang: UNPAM PRESS.

Suwahyu, I. (2022). Eksistensi Pendidikan Islam di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 3902–3910.

Tuhuteru, L. (2022). Pendidikan Karakter Untuk Menjawab Resolusi Konflik. Cv. Azka Pustaka.

Yeni, M. (2017). Jangan Ajari Aku Harga Diri yang Rendah. Anak Hebat Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/jhr.v13i1.13685

Article Metrics

Abstract - 625 PDF - 114

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.