STRATEGI PENINGKATAN KEIKUTSERTAAN MAHASISWA FAKULTAS TEKNIK UNIVERSITAS BANGKA BELITUNG PADA BIDANG KOMPETISI

Wahri Sunanda

Abstract


Improving student achievement in the field of competition is one of the goals that need to be achieved in the strategic plan of the Faculty of Engineering, Universitas Bangka Belitung. Various analyzes based on strengths, weaknesses, opportunities and challenges have been compiled in an effort to produce the right strategy so that student achievement in the field of competition increases every year. With funding support from institutions and the collaboration of the academic community of the Faculty of Engineering, University of Bangka Belitung for the period 2018 - 2020, the increase in student achievement at the Faculty of Engineering, Universitas  Bangka Belitung at the local, regional, national and international levels is significant. This certainly has an impact on improving the quality of Tri Dharma and the graduates produced, as well as on the ranking of universities nationally

Full Text:

PDF

References


Ariani, S. S. (2019). Persepsi Mahasiswa Dalam Pengimplementasian Tri Daharma Perguruan Tinggi. At-Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 59-77.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi.

Simkatmawa Dikti. diakses May 26, 2021, dari website DIKTI: https://dikti.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2021/04/Panduan-SIMKATMAWA-Tahun-2021.pdf

Belmawa Dikti. diakses May 25, 2021, dari website DIKTI : https://dikti.kemdikbud.go.id/category/pengumuman/info-kemahasiswaan/.

PUTRI, N. A. H., Desrianty, A., & Yuniar, Y. (2014). Strategi Peningkatan Prestasi Akademik Mahasiswa Berdasarkan Variabel-Variabel yang Mempengaruhinya. REKA INTEGRA, 2(1).

Nurhidayanto, N. (2015). Pengaruh Manajemen Sumber Belajar Terhadap Prestasi Belajar dengan Kemampuan Berfikir Kritis dan Kemampuan Bahasa Inggris Sebagai Variabel Moderasi di Amik Cipta Darma Surakarta. Among Makarti, 8(1).

Retnowati, D. R., Fatchan, A., & Astina, I. K. (2016). Prestasi akademik dan motivasi berprestasi mahasiswa S1 pendidikan geografi universitas negeri malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3), 521-525.

Santoso, A. B., & Oktafien, S. (2018). Peningkatan Prestasi Belajar Mahasiswa dengan Menciptakan Lingkungan Belajar yang Kondusif. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 2(1), 52-59.

Gunawan, I., Sari, D. A. A., Agustian, S., Marwiyah, S., Bagaskara, N. D., Sa’diyyah, M., ... & Sari, D. M. (2017). Prestasi Belajar Mahasiswa Fungsionaris UKM KSR PMI Unit Universitas Negeri Malang. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 2(2), 171-177.

Nurrahmaniah, N. (2019). Peningkatan Prestasi Akademik Melalui Manajemen Waktu (Time Management) dan Minat Belajar. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 149-176.

Faizah, L. A. (2019). Self Management Mahasiswa Kedokteran Tingkat Pertama Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Akademik Maupun Non-Akademik. INA-Rxiv. June, 25.

Wicaksono, D. A., & Laksanawati, T. A. (2020, November). Pengaruh Kompetensi Dosen Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa di Politeknik Negeri Banyuwangi. In Prosiding Seminar Nasional Terapan Riset Inovatif (SENTRINOV) (Vol. 6, No. 2, pp. 488-494).

Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi. diakses May 25, 2021, dari website DIKTI : http://dikti.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2020/04/Buku-Panduan-Merdeka-Belajar-Kampus-Merdeka-2020.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/sinamu.v3i0.5934

Article Metrics

Abstract - 342 PDF - 196

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.31000/sinamu.v3i0.5934.g3123

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Simposium Nasional Multidisiplin (SinaMu) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License


View MyStats