Transformasi Model Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Di Era Society 5.0

Fina Soraya, Ismail Marzuki

Abstract


This research addresses the issue of transforming learning evaluation models to be more aligned with the demands of Society 5.0, where technology integration plays a crucial role. The study aims to explore and analyze the adaptation of technology-based evaluation models in educational settings, highlighting their effectiveness and challenges. Utilizing a descriptive qualitative research method, data were collected through interviews with educators, document analysis, and observations in various educational institutions. The study found that while the integration of technology in evaluation processes has the potential to enhance learning outcomes and provide more accurate assessments, there are significant challenges related to the readiness of both educators and students, as well as infrastructure limitations. The findings underscore the need for continuous professional development for educators, investments in educational technology, and a more nuanced understanding of the diverse needs of learners in this new era. The research contributes to the ongoing discourse on educational innovation and the necessity of evolving evaluation models to meet the expectations of Society 5.0.

Keywords: learning evaluation, learning process, and learning application


Full Text:

PDF

References


Ambarawati, A. (2021). Urgensi keterampilan komunikasi nonverbal guru pada era Society 5.0. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, 12(2).

Amelia, U. (2023). Tantangan pembelajaran era Society 5.0 dalam perspektif manajemen pendidikan. Al-Marsus: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1).

Arti, M. (2020). Tantangan sekolah dan peran guru dalam mewujudkan pembelajaran bahasa yang efektif di era 4.0 menuju masyarakat 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Ashadi, N. R., & Suhaeb, S. (2020). Hubungan pemanfaatan Google Classroom dan kemandirian terhadap hasil belajar mahasiswa PTIK pada masa pandemi. Jurnal Media Elektrik, 17(2).

Handayani, N. N. L., et al. (2020). Pembelajaran era disruptif menuju era Society 5.0 (Telaah perspektif pendidikan dasar). Prosiding Webinar, Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya.

Khoirudin, A., Khoiri, N., Fahreza, R. B., & Nisa, I. F. (2023). Manajemen sekolah di era Society 5.0 dalam meningkatkan kualitas dan produktivitas sumber daya manusia. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2).

Luthfiyah, A., Silaban, J. F., Kristoper, P., & Marini, A. (2024). Peran manajemen sekolah dalam mengintegrasikan teknologi dan pendidikan karakter di era Society 5.0. Cendikia Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(6).

Marzuki, Ismail. (2021). Bahan Belajar Mata Kuliah Evaluasi Pendidikan. Banyumas: Pena Persada Kerta Utama.

Muhaimin, dkk. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Surabaya: Citra Media.

Muzammil, A., Nasrullah, A., & Sufiyanto, M. I. (2023). Profesi guru di era Society 5.0 pasca pandemi Covid-19. Tafhim Al-‘Ilmi: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 14(2).

Moleong, Lexy J. 2008. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purwanto, M. Ngalim. (2002). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Putri, R. A., Darmansyah, T., Nasution, S. R., Chaidir, M., Satya, E., & Fadhilah, F. (2023). Evaluasi prestasi kerja pendidik di era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3).

Sudijono, Anas. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Sukardi, M. (2010). Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: Bumi Aksara.

Syafrizal, A. P., Pratama, D. Y., Hasna, N., & Sikki, N. (2024). Peranan manajemen sumber daya manusia dalam menghadapi tantangan dunia pendidikan di era Society 5.0 pada Pondok Pesantren Siti Fatimah Kota Cirebon. Jurnal Manajemen Sistem Informasi, 2(1).

Triwiyanto, Teguh. (2014). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Widyawati, E. R., & Sukadari, S. (2023). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi sebagai alat pembelajaran kekinian bagi guru profesional IPS dalam penerapan pendidikan karakter menyongsong era Society 5.0. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 10.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/jkip.v6i2.12925

Article Metrics

Abstract - 189 PDF - 166

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Indexed by:

 

Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan Tadarus Tarbawy

Universitas Muhammadiyah Tangerang.

JL. Perintis Kemerdekaan No 1/33, Babakan, Cikokol Kec. Tangerang, Kota Tangerang,  15117, Banten, Indonesia

Email: 

View Tadarus Tarbawy Stat


Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan Tadarus Tarbawy is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.  

p-ISSN 2657-1285| e-ISSN 2656-8756