Hegemoni Kelas Menengah Atas Pada Buku Teks: Studi Analisis Dominasi Kelas Atas Terhadap Kelas Bawah Pada Buku Teks TK B

Asep Abdurrohman, Zulkifli Zulkilfi, Maemunah Maemunah

Abstract


This study aims to find out how far the upper middle class dominates the lower class and to find out and analyze the narratives built in textbooks when interacting with the lower class. This research uses qualitative research based on library research, where the source of data used as research material is Kindergarten B textbooks. The data is analyzed using content analysis, namely; pragmatic content analysis, semantic content analysis, and analysis of sign means. The results of the study show that the dominance of the upper middle class over the lower class is drawn through lifestyles, such as; vacation to the beach, sitting on soft sofa chairs, diving, and so on. The narrative developed in the Kindergarten B textbook focuses more on urban lifestyles and the balancing narrative that can fit into the upper and lower middle social class is not too significant. Or in another language not apple to apple.

 

Keywords: Hegemony, Upper Middle Class, Textbooks

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Abu, Ilmu Sosial Dasar, (Jakarta: Perpustakaan Nasonal RI, 2009).

Amir, Taufik, Dinamika Pemasaran, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005).

Apriliastutik “Novel Sosial dalam Novel Rahasia Negeri Osi Karya Abi Naya Gina Jamela: Kajian Sosiologi Sastra Karl Mark”, Jurnal Sapala, Vol. 9 No. 03, tahun 2022, pp. 1-10.

BP. Sitepu, Penulisan Buku Teks Pelajaran, (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2012).

Hasil Observasi di Sekolah SD Islam Permata Hati Kab. Tangerang, 03 November 2022.

Hasil observasi Lapangan Peneliti, Rabu 24 Agustus 2022.

Hasil observasi Lapangan Peneliti, Senin 22 Agustus 2022.

http://www.masmediabooks.com/

Isnania, Rahma, dkk, “Habitus Anak dalam Buku Cerita “Kecil Kecil Punya Karya”. Jurnal Neo Societal; Vol. 5; No. 3; Juli 2020, h. 345. http://repository.unsoed.ac.id/8597/1/13218-39603-1-PB.pdf.

Kotler, Philip dan Gray Amstrong, Prinsip-Prinsip Pemasaran, (Jakarta: Penerbit Erlangga, 2008).

Krippendorff, Klaus, Analisi Isi: Pengantar Teori dan Metodologi, (Jakarta: Rajawali Press, 1933).

Kriyantono, Rachmat, Teknis Praktis Riset Komunikasi, (Jakarta: Kencana Prenada Media Grup, 2010).

Martono, Nanang, dkk, “Sekolah Inklusi Sebagai Arena Kekerasan Simbolik”. Jurnal Ilmu-ilmu Sosial dan Humaniora, Vol. 21, No. 2, Juli 2019, h. 150. https://jurnal.unpad.ac.id/sosiohumaniora/article/view/18557/11191.

Murdiyanto, Eko, Metode Penelitian Kualitatif Teori dan Aplikasi, (Yogyakarta: UPN Veteran Yogyakarta Press, 2020).

Naning Savitri, dkk, “Pengelompokkan Kunjungan Wisata Kab. Kulon Progo Tahun 2019 Menggunakan K-Men CLustering”, Jurnal JUST IT, Vol. 12, N0. 1, September Tahun 2021, pp. 38-45.

Prastowo, Andi, Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif, (Yogyakarta: Diva Press, 2011).

Tarigan, dkk, Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia , (Bandung: Angkasa, 2009).

Tim Mas Media Buana Karya, Diriku dan Keluargaku 1-2, (Jakarta: Masmedia, 2021).

Tim Masmedia Buana Karya, Aktivitasku 13, (Jakarta: Masmedia, 2021).

Tim Masmedia Buana Karya, Alam Semesta dan Negeraku 7-8, (Jakarta: Masmedia, 2021).

Tim Masmedia Buana Karya, Kebutuhanku dan Cita Citaku 11-12, (Jakarta: Masmedia, 2021).

Tim Masmedia Buana Karya, Rereasi dan Budayaku 9-10, (Jakarta: Masmedia, 2021).

Tim Masmedia Buana Karya, Tanaman dan Kendaraan 5-6, (Jakarta: Masmedia, 2021).

Tima Masmedia Buana Karya, Lingkunganku dan Binatang 3-4, (Jakarta: Masmedia, 2021).

Vanda Ningrum, dkk, “Pola Pengeluaran dan Gaya Hidup Penduduk Muda Kelas Menengah: Studi Empiris Perkotaan di Jabodetabek,” Jurnal Kependudukan Indonesia, Vol. 9, No. 2, Tahun 2014, pp. 95-106.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/jkip.v5i1.8684

Article Metrics

Abstract - 384 PDF - 47

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Indexed by:

 

Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan Tadarus Tarbawy

Universitas Muhammadiyah Tangerang.

JL. Perintis Kemerdekaan No 1/33, Babakan, Cikokol Kec. Tangerang, Kota Tangerang,  15117, Banten, Indonesia

Email: 

View Tadarus Tarbawy Stat


Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan Tadarus Tarbawy is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.  

p-ISSN 2657-1285| e-ISSN 2656-8756