Improving Early Childhood Cognitive Skills Through Geometry Pouch Media

Intan Novriyanti, Zahra Zettira

Abstract


This study aims to improve the cognitive abilities of early childhood through shape and color guessing games using flannel-based geometry pouch media. This media is designed to introduce basic geometry concepts interactively, integrating the principles of learning through play. The research method used is a qualitative study with a literature review approach. The results show that the flannel-based geometry pouch media is effective in enhancing children's cognitive abilities, especially in recognizing shapes and colors, while also creating a fun and interactive learning experience for students. This literature review does not involve direct interaction with research subjects, but rather emphasizes the analysis of reading materials and written information.

Keywords


Geometry pouch media, early childhood, cognitive development, geometry shapes, play-based learning

Full Text:

PDF

References


Andriyani, M. (2015). Meningkatkan kemampuan mengenal bentuk-bentuk geometri datar melalui permainan tradisional gotri legendiri pada anak kelas B TK Sunan kalijogo. (Skripsi Sarjana, Universitas Negeri Yogyakarta)

Chusna, L. A., & Ningrum, M. A. (2019). Pengembangan Media Dakon Geometri Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal PAUD Teratai, 8(2), 1-6. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/29072

Harini, L., Widiartha, I., & Sanjaya, N. (2016). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Geometri dengan Media Pembelajaran Berbasis TIK. Jurnal Udayana Mengabdi, 15(2)

Hayati, M., & Hikmawati, L. (2021). Pengembangan Media Gogeo dalam Pengenalan Bentuk Geometri Anak. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2), 211-221. http://dx.doi.org/10.24014/kjiece.v4i2.12587

Hrp, T. N., Mesiono., & Lubis, Z. (2018). PENGARUH KEGIATAN BERMAIN KONSTRUKTIF TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI PADA ANAK KELOMPOK B DI RA SABILA AMANDA. JURNAL RAUDHAH, 6(2). http://dx.doi.org/10.30829/raudhah.v6i2.273

Mahmudah, Z., & Masykuroh, K. (2023). Media Twister Geometri Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Golden Age, 7(1). Retrieved from https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/jga/article/view/18791

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Jakarta: Deepublish.

Mu'awalin, K. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak dalam Mengenal Geometri melalui Media Papan Tempel. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru FKIP Universitas Ahmad Dahlan, Vol. 1 No. 1. Retrieved from https://seminar.uad.ac.id/index.php/SemNasPPG/article/view/11910

Mukhlis, N. (2013). Pendidikan dalam upaya memajukan teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1).

Hapsari, M. N., Ilhami, B. S., & Agustina, Y. (2019). Dekak-Dekak Geometri, Media Pembelajaran Untuk Mengenalkan Bentuk Geometri Pada Anak Kelompok A. Jurnal Golden Age, 3(01), 30-36. Retrieved from https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/jga/article/view/1433

Nurhikmah, A., Madianti, H. P., Azzahra, P. A., & Marini, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Melalui Game Educandy Untuk Meningkatkan Karakter Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(3), 439-448. https://doi.org/10.53625/jpdsh.v2i3.4472

Nurrahman, M. N., Meisyaroh, S., Sagala, V. S., & Marini, A. (2022). Keefektifan media pembelajaran dalam bentuk permainan papan pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 437-446. https://doi.org/10.53625/jpdsh.v2i2.4346

Nuryana, A., Pawito., & Utari, P. (2019). Pengantar Metode Penelitian kepada Suatu Pengertian yang mendalam mengenai Konsep Fenomenologi. Jurnal Ensains, 2 (1), 19- 24. Retrieved from https://e-journal.ukri.ac.id/index.php/ensains/article/view/148

Özçakir, B., Konca, A. S., & Arikan, N. (2019). Children's Geometric Understanding through Digital Activities: The Case of Basic Geometric Shapes. International Journal of Progressive Education, 15(3), 108-122. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ1219281

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 137 Tahun. 2014. Kurikulum 2013

Pendidikan Anak Usia Dini. 2014. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Permendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 137 Tahun 2014.

Safitri, A. M., & Apriliani, I. F. (2022). Media Papan Ajaib dalam Pembelajaran Geometri: Studi Literatur untuk Penggunaan di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(4), 673-682. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v9i4.54104

Sarasehan, Y., Buaraheng, S., & Wahyuni, I. W. (2020). Pengembangan seni rupa tiga dimensi untuk meningkatkan kreativitas anak melalui media playdough. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 3(1), 28-36. https://doi.org/10.24252/nananeke.v3i1.13557

Sari, A. W., Farida, F. G. Putra. (2017). Penggunaan media pembelajaran geometri berbasis etnomatematika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran

Setiani, R. E. (2013). Memahami pola perkembangan motorik pada anak usia dini. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 18(3).

Solihah, T. H. (2021). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini melalui Pengenalan Bentuk Geometri Berbantuan Media Geoboard pada Kelompok B. JURNAL CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), Vol. 4 No. 4.

Sopany, M. U., Rahman, T., & Mulyana, E. H. (2022). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Memfasilitasi Pengenalan Bentuk Geometri Pada Anak Kelompok A Usia 4-5 Tahun Di TK IT_Ar-Rasyiid Kecamatan Karangnunggal. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 3769-3772.

Supena, A., & Hasanah, U. (2020). Teaching models for children with moderate intellectual disabilities during Covid-19 pandemic. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 23(2).

Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini: pengantar dalam berbagai aspeknya. Kencana.

Untari, M. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri melalui Kegiatan Bermain Balok pada Anak Usia 4 – 5 Tahun di TK Lab School FIP UMJ. Seminar Nasional dan Publikasi Ilmiah FIP UMJ.

Veronica, N. (2018). Permainan Edukatif dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. 4, 49– 55.

Widiana, Y. W. (2023). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak dalam Mengenal Bidang Geometri dan Angka melalui Media Geoboard. Jurnal Tahsinia, Vol. 4 No. 1.

Widyaningtyas, W., Shari, D., Saleh, N. R., & Asmara, B. (2021). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Mengenal Bentuk Geometri Melalui Media Bahan Alam Batu Pelangi. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 41-52. https://doi.org/10.32678/assibyan.v6i1.9932




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i2.13319

Article Metrics

Abstract - 110 PDF - 147

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: ceriaumt@gmail.com


Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     



View My Stats