Punishment in Islamic Early Childhood Education: Harmonizing Islamic Principles and Educational Theories
Abstract
This study explores the permissibility and application of punishment in Islamic early childhood education by integrating Islamic principles and educational theories. Using a qualitative library research approach, the study analyzes books and journal articles to understand the purpose, conditions, and ethical boundaries of punishment. The findings reveal that punishment is allowed in both frameworks if administered wisely—without physical or psychological harm—and aimed at behavioral improvement. Islam and modern education agree that punishment should follow love, advice, and awareness-building strategies. This study emphasizes the importance of conscious, proportional, and compassionate disciplinary practices in shaping children's moral development.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmadi, A., & Uhbiyati, N. (2001). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Audy, R. T., & Noifianti, R. (2024). Mindful Parenting: Perspektif Orang Tua dalam Pengasuhan Positif untuk Anak Usia Dini. Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(2), 3521–3527.
Carmela, H. R. F., & Suryaningsi, S. (2021). Penegakan Hukum dalam Pendidikan dan Perlindungan Anak di Indonesia. Nomos: Jurnal Penelitian Ilmu Hukum, 1(2), 58–65. https://doi.org/10.56393/nomos.v12.570
Harahap, A. S. (2016). Kekerasan Fisik Oleh Pendidik Terhadap Peserta Didik Dalam Undang-Undang Perlindungan Anak Perspektif Hukum Pidana Islam. Mizan: Journal of Islamic Law, 4(1). https://doi.org/10.32507/mizan.v4i1.179
Muzakkir, M. (2017). Harmonisasi Tri Pusat Pendidikan dalam Pengembangan Pendidikan Islam. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 10(1), 145-162. https://doi.org/10.31332/atdb.v10i1.557
Nurjanah, S., & Sulaeman, D. (2024). PENERAPAN DISIPLIN POSITIF TERHADAP KARAKTER ANAK USIA 5-6 TAHUN DI PAUD APEL. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 23-26. https://doi.org/10.62495/jpiaud.v1i1.40
Pascadinianti, M. (2024). A Critical Analysis of Islamic Law and Human Rights in Early Childhood Protection. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(6), 2147–2168. https://doi.org/10.31004/obsesi.v9i4.6913
Rahman, M, H, D. (2020). Pengembangan Nilai Moral dan Agama Anak Usia Dini: Panduan Bagi Orang Tua, Guru, Mahasiswa, dan Praktisi PAUD.
Rozikin, & Iswatiningsih, D. (2025). PENDIDIKAN KERAS DI MASA LALU DAN RELEVANSI HUKUMAN FISIK DI SEKOLAH SAAT INI. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 4(5), 541-546. https://doi.org/10.54443/sibatik.v4i5.2715
Samsudin, S., & Asrofi, M. (2021). Hukuman dalam Pendidikan Islam: Studi atas Dampak Psikologis Anak Usia Dasar dan Citra Guru. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 188–211. https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v14i2.892
Susanty, F. (2021). Pola Pemberian Hadiah Dan Hukuman Dalam Mendidik Anak Menurut Pendidikan Islam. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 6(1), 71-82. https://doi.org/10.48094/raudhah.v6i1.103
Widya,R., & S Bachtiar, R. S. (2020). Pengasuhan Penguatan Karakter Anak Dalam Islam. Edu Publisher.
Yuniarto, B., Rodiya, Y., Saefuddin, D. A., & Maulana, M. A. (2022). Analisis Dampak Reward dan Punishment Perspektif Teori Pertukaran Sosial dan Pendidikan Islam. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5708–5719. https://doi.org/10.31004/edukatif.v44.3350
Yuniarto, B., Rodiya, Y., Saefuddin, D. A., & Maulana, M. A. (2022). Analisis Dampak Reward dan Punishment Perspektif Teori Pertukaran Sosial dan Pendidikan Islam. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5708-5719. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3350
Yusuf, R. N., Al Khoeri, N. S. T. A., Herdiyanti, G. S., & Nuraeni, E. D. (2023). Urgensi Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Plamboyan Edu (JPE), 1(1), 37–44. https://jurnal.rakeyansantang.ac.id/index.php/plamboyan/article/view/320
DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i2.13755
Article Metrics
Abstract - 193 PDF - 74Refbacks
- There are currently no refbacks.
Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini
Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Muhammadiyah Tangerang
Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol
Kota Tangerang, Indonesia
e-mail: ceriaumt@gmail.com
Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.