Punishment in Islamic Early Childhood Education: Harmonizing Islamic Principles and Educational Theories

Dea Nitami Br Ginting, Munisa Munisa

Abstract


This study explores the permissibility and application of punishment in Islamic early childhood education by integrating Islamic principles and educational theories. Using a qualitative library research approach, the study analyzes books and journal articles to understand the purpose, conditions, and ethical boundaries of punishment. The findings reveal that punishment is allowed in both frameworks if administered wisely—without physical or psychological harm—and aimed at behavioral improvement. Islam and modern education agree that punishment should follow love, advice, and awareness-building strategies. This study emphasizes the importance of conscious, proportional, and compassionate disciplinary practices in shaping children's moral development.


Keywords


Punishment, Early Childhood, Islamic Education

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, A., & Uhbiyati, N. (2001). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Audy, R. T., & Noifianti, R. (2024). Mindful Parenting: Perspektif Orang Tua dalam Pengasuhan Positif untuk Anak Usia Dini. Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(2), 3521–3527.

Carmela, H. R. F., & Suryaningsi, S. (2021). Penegakan Hukum dalam Pendidikan dan Perlindungan Anak di Indonesia. Nomos: Jurnal Penelitian Ilmu Hukum, 1(2), 58–65. https://doi.org/10.56393/nomos.v12.570

Harahap, A. S. (2016). Kekerasan Fisik Oleh Pendidik Terhadap Peserta Didik Dalam Undang-Undang Perlindungan Anak Perspektif Hukum Pidana Islam. Mizan: Journal of Islamic Law, 4(1). https://doi.org/10.32507/mizan.v4i1.179

Muzakkir, M. (2017). Harmonisasi Tri Pusat Pendidikan dalam Pengembangan Pendidikan Islam. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 10(1), 145-162. https://doi.org/10.31332/atdb.v10i1.557

Nurjanah, S., & Sulaeman, D. (2024). PENERAPAN DISIPLIN POSITIF TERHADAP KARAKTER ANAK USIA 5-6 TAHUN DI PAUD APEL. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 23-26. https://doi.org/10.62495/jpiaud.v1i1.40

Pascadinianti, M. (2024). A Critical Analysis of Islamic Law and Human Rights in Early Childhood Protection. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(6), 2147–2168. https://doi.org/10.31004/obsesi.v9i4.6913

Rahman, M, H, D. (2020). Pengembangan Nilai Moral dan Agama Anak Usia Dini: Panduan Bagi Orang Tua, Guru, Mahasiswa, dan Praktisi PAUD.

Rozikin, & Iswatiningsih, D. (2025). PENDIDIKAN KERAS DI MASA LALU DAN RELEVANSI HUKUMAN FISIK DI SEKOLAH SAAT INI. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 4(5), 541-546. https://doi.org/10.54443/sibatik.v4i5.2715

Samsudin, S., & Asrofi, M. (2021). Hukuman dalam Pendidikan Islam: Studi atas Dampak Psikologis Anak Usia Dasar dan Citra Guru. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 188–211. https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v14i2.892

Susanty, F. (2021). Pola Pemberian Hadiah Dan Hukuman Dalam Mendidik Anak Menurut Pendidikan Islam. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 6(1), 71-82. https://doi.org/10.48094/raudhah.v6i1.103

Widya,R., & S Bachtiar, R. S. (2020). Pengasuhan Penguatan Karakter Anak Dalam Islam. Edu Publisher.

Yuniarto, B., Rodiya, Y., Saefuddin, D. A., & Maulana, M. A. (2022). Analisis Dampak Reward dan Punishment Perspektif Teori Pertukaran Sosial dan Pendidikan Islam. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5708–5719. https://doi.org/10.31004/edukatif.v44.3350

Yuniarto, B., Rodiya, Y., Saefuddin, D. A., & Maulana, M. A. (2022). Analisis Dampak Reward dan Punishment Perspektif Teori Pertukaran Sosial dan Pendidikan Islam. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5708-5719. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3350

Yusuf, R. N., Al Khoeri, N. S. T. A., Herdiyanti, G. S., & Nuraeni, E. D. (2023). Urgensi Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Plamboyan Edu (JPE), 1(1), 37–44. https://jurnal.rakeyansantang.ac.id/index.php/plamboyan/article/view/320




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i2.13755

Article Metrics

Abstract - 193 PDF - 74

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: ceriaumt@gmail.com


Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     



View My Stats