The Influence Of Vocal Bingo Game On The Ability To Recognize Vowel Letters In Children Aged 4 - 5 Years

Sahyla Nabila, Dewi Komalasari, Dwi Jayanti Kurnia Dewi, Afifah Rahmaningrum

Abstract


Recognizing vowel letters is a fundamental component of early childhood literacy development. This study investigates the impact of the vocal bingo game on the ability of children aged 4–5 years to recognize vowel letters. The research was motivated by the low vowel recognition skills observed at TK Muslimat NU 79 Miftahul Huda. A quantitative approach was applied using a quasi-experimental Nonequivalent Control Group Design. The participants were divided into two groups—experimental and control—each comprising 15 children. An observation sheet, tested for validity and reliability, was used to assess vowel recognition. Data analysis included normality, homogeneity, and hypothesis testing using SPSS version 23. The results revealed a significance value of 0.031 (p<0.05), indicating a significant difference between the experimental and control groups. The posttest mean score of the experimental group (18.07) was higher than that of the control group (15.47). These findings suggest that the vocal bingo game is an effective instructional medium for enhancing early literacy skills in young children.

Keywords


Vocal Bingo Game, Vowel Letters, Early Childhood

Full Text:

PDF

References


Agustin, R. W., & Komalasari, D. (2023). Implementasi Kemampuan Bercerita Gambar Seri pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Golden Age, 7(1), 116–124. http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/jga/article/view/17448

Azizah, N., & Setyowati, S. (2022). Pengaruh Media Pintu Berkantong Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Pada Anak Kelompok a Di Tk “Nitasari” Gubeng Surabaya. Jurnal PAUD Teratai, 11(1), 85–92.

Chairunnisa, S. R. (2021). Pengaruh Toxic Parenting Terhadap Perilaku Emosional Anak Usia Dini Di Kecamatan Pondok Aren Tahun 2021. In Skripsi.

Ginting, M. B. (2018). MEMBANGUN PENGETAHUAN ANAK USIA DINI MELALUI PERMAINAN KONSTRUKTIF BERDASARKAN PERSPEKTIF TEORI PIAGET. Jurnal Caksana: Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2). https://doi.org/10.31326/jcpaud.v1i02.190

Hijriati. (2017). Tahapan Perkembangan Kognitif Pada Masa Early Childhood. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 33. https://doi.org/10.22373/bunayya.v1i2.2034

Intan, P. R., & Eka, M. C. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Fonik Berbasis Audiovisual Untuk Pemahaman Keaksaraan Awal Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal PAUD Teratai, 12(1), 1–7.

McMahon, J. M. (2017). An Organizational Structure Game (and BINGO! Is Its Name-O). Management Teaching Review, 3(1), 62–70. https://doi.org/10.1177/2379298117716418

Ngulwiyah, I., & Hasanah, R. (2024). Penerapan Budaya Literasi Sebagai Upaya Memotivasi Belajar Membaca pada Anak Usia Dini. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 13(3), 432–443. https://dx.doi.org/10.31000/ceria.v13i3.13005

Nurdiana, T., Komalasari, D., Hasibuan, R., & Widayanti, M. D. (2024). Pengaruh Penggunaan Media PLAYING ( Playmat Singing ) terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Vokal pada Anak Usia 4-5 Tahun. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(12), 14267–14274.

Nurlatifah, C., Wiliyanto, D. A., & Asto, R. (2025). The Development of Language Skills in the Aspects of Syntax , Semantics , and Pragmatics in Children Aged 5-6 Years. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 14(1), 94–115. https://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i1.13197

Otoyo, S., Sianturi, G. R., Taqwa, R., Lestari, P. D. I., & Widyawati. (2024). PKB GURU PAUD KARYA INOVASI : PENGGUNAAN GAME INTERAKTIF BERBASIS POWERPOINT DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR LITERASI DAN NUMERASI ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK AL-KAFFAH BATAM. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 331–340.

Putri, D. A. E., Madyawati, L., & Puji Astuti, F. (2023). Korelasi Secure Attachment Dengan Kemampuan Penyesuaian Diri dan Pengungkapan Bahasa Pada Anak Usia 5-6 Tahun. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 4(1), 13–29. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jt

Rahayu, P., Marmoah, S., & Budiharto, T. (2024). Analisis penerapan prinsip Mayer pada multimedia digital dalam pembelajaran matematika di kelas iv sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 12(5), 353–361. https://doi.org/10.20961/ddi.v12i5.90998

Rislina, S. L. N., & Khan, R. I. (2015). Mengenalkan Huruf Melalui Loncat Abjad Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Nusantara of Reasearch, 02, 157–164.

Safitri, M. M., & Marlina, S. (2020). Efektivitas Permainan Bingo dalam Menstimulasi Kemampuan Konsep Bilangan Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 1361–1373. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/602

Suwandayani, B. I. (2018). Analisis Perencanaan Pembelajaran Tematik Pada Kurikulum 2013 di SD Negeri Kauman I Malang. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 78–88. https://doi.org/10.30651/else.v2i1.1214

Syahputri, D., Ritonga, R. S., Pembangunan, U., & Budi, P. (2025). The Effectiveness of the Reading Corner in the Independent Curriculum Program to Enhance Literacy Culture for Early Childhood at RA Islamic Mahardika. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 14(2), 167–185. https://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i2.13405

Waskita, D. T., Widiana, Y., & Nurmaidah. (2023). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Anak Usia 4-5 Tahun Menggunakan Media Permainan Domino Huruf Vokal. Antologi Kajian Multidisiplin Ilmu (Al-Kamil), 1(1), 60–69. http://jurnal.rakeyansantang.ac.id/index.php/Alkamil/article/view/420

Widyahening, C. E. T., & Sufa, F. F. (2021). Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Bingo Game bagi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1135–1145. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1638

Winastiti, L. (2019). Pelaksanaan Pembelajaran Praktek Sulaman Bebas Pada Mata Pelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan Di MAN 2 Kulon Progo. Universitas Negeri Yogyakarta.

Zulinnuha, E., & Komalasari, D. (2023). Peningkatan Kemampuan Anak Mengenal Huruf Melalui Media Playdough Di KB-TK Siti Khotijah. PAUD Teratai, 12(1), 1–5.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i2.13915

Article Metrics

Abstract - 64 PDF - 4

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: ceriaumt@gmail.com


Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     



View My Stats