The Effect of Dongklak Dance on the Gross Motor Skills of Children Aged 5–6 Years

Apriliya Rahayu, Eka Cahya Maulidiyah

Abstract


Gross motor development is a crucial aspect of early childhood growth. One method that can be used to improve gross motor skills is through dance activities, particularly the Dongklak Dance. This study aims to determine the effect of Dongklak Dance on the gross motor development of children aged 5–6 years. This research employed a quantitative method using a pre-experimental one-group pretest–posttest design. The research subjects consisted of 14 children aged 5–6 years, selected through purposive sampling. Data were collected through observation and gross motor skills tests, analyzed using the Wilcoxon test. The Wilcoxon test produced a p-value < 0.05, showing improvements in balance, coordination, and agility after the Dongklak Dance treatment. In conclusion, the Dongklak Dance can be used as an effective method to enhance gross motor skills in early childhood.

Keywords


anak usia dini, motorik kasar, tari dongklak

Full Text:

PDF

References


Adhe, K. R., Widayanti, M. D., Maulidiyah, E. C., Gowinda, D., Safitri, L., Rahmaningrum, A., Jayanti, D., Dewi, K., & Surabaya, U. N. (2025). Pelatihan Pemanfaatan Ai Bagi Guru Di Sekolah Se-Kabupaten. PROFICIO, 6(1), 894–897.

Aisyah, S., Ningrum, M. A., Malaikosa, Y. M., & Adhe, R. (2024). Pengembangan Media GAMAKE (Game Pemadam Kebakaran) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Anak Usia 5-6 Tahun. GENERASI EMAS :Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia DiniJ, 7(1), 78. https://doi.org/https://doi.org/10.25299/ge.2024.vol7(1).17868

Bongyuvi, R. L., & Widayanti, M. D. (2023). Pengaruh Media Colour Corrugated Paper (Kokoru) Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak di TK Mekar Sari Surabaya. IJEC: Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 5(2), 390. https://doi.org/https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.2390

Daruhadi, G., & Sopiati, P. (2024). Pengumpulan data penelitian. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(5), 5423-5443. https://doi.org/10.56799/jceki.v3i5.5181

Djuanda, I., & Agustiani, D. N. (2022). Perkembangan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Kegiatan Tari Kreasi Pada Anak Usia 5 -6 Tahun. AlMarhalah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 33–45. https://doi.org/https://doi.org/10.38153/almarhalah.v6i1.5

Hidayanti, Bela, S. A., & Hijriyani. (2022). Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini. Prosiding Lokakarya Pendidikan Islam Anak Usia Dini IAIN Ponorogo, 42–46.

Izzati, M., Maulidiyah, E. C., Reza, M., & Sya’dullah, A. (2024). Pengaruh Permainan Tradisional Lobak Sirkuit Terhadap Kemampuan Keseimbangan Anak Usia 4-5 Tahun. JPPI: Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 2(1), 3. http://ejournal.intelektualedu.com/index.php/JPPI/article/view/9

Kholifah, S. N., Nurhalimah, E., & Artikel, I. (2019). Peningkatan Kemampuan Fisik Motorik Kasar Melalui Kegiatan Tari Manuk Dadali Untuk Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Pgri 03 Srigonco Bantur-Malang. Juraliansi: Jurnal Lingkup Anak Usia Dini, 1(1), 24–32. https://doi.org/https://doi.org/10.35897/juraliansipiaud.v1i1.352

Kurniasih, S. (2020). Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Fun Painting Di Kelompok B Paud Nirmala Bandar. JP2KG AUD: Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan, Dan Gizi Anak Usia Dini PG PAUD Universitas Negeri Surabaya, 1(1), 74. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/jp2kgaud.2020.1.1.71-88

Machali, I. (2021). Metode penelitian kuantitatif (panduan praktis merencanakan, melaksanakan, dan analisis dalam penelitian kuantitatif). Yogyakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Maghfiroh, T. S. (2020). Upaya Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Senam Irama. Jurnal Care: Children Advisory Research and Education, 8(1), 40–47. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JPAUD

Mahfudza, A., Nur, F., Siregar, A., Siregar, L. S., & Zahra, H. (2024). Pengembangan Seni Tari untuk Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Azhura. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 26579–26585. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/16511

Qudwatullathifah, R. N., Sholeha, H. H., & Aditia, T. (2024). Perkembangan Sensori Motorik Siswa Sekolah Dasar melalui Pelatihan Seni Tari Tradisional. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5636(3), 581–590. https://doi.org/https://doi.org/10.37478/abdika.v4i3.4654

Santoso, S. (2019). Mahir statistik parametrik. Elex Media Komputindo.

Ulfa, F. A., Reza, M., Komalasari, D., & Widayanti, M. D. (2023). Pengembangan media kotak menggunting untuk meningkatkan keterampilan motorik halus anak usia 4-5 tahun. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 9, 223–236.

Wigaringtyas, A. A., & Katoningsih, S. (2023). Kemampuan Motorik Kasar melalui Kegiatan Tari Dongklak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 312–322. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3706

Yuliandra, R., Gumantan, A., & Pratomo, C. (2023). Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia Dini Ditinjau dengan Model Permainan Ladder. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4190–4198. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.4391




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i3.14236

Article Metrics

Abstract - 36 PDF - 9

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: ceriaumt@gmail.com


Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     



View My Stats