Enhancing Geometric Shape Recognition Ability in Group A Children Through Geometric Satay Educational Toy at TK ABA
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfiah, S., & Darsinah, D. (2023). The effect of stimulation on the development of the child's drawing stage. Journal of Social Research, 2(3), 684-698.
Arikunto, S. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Chairuna, U., Novita, R., & Amelia, L. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Sate Buah Pada Pengenalan Bentuk Geometri Anak Usia 5-6 Tahun Di Kelompok B Tk Save The Kids Banda Aceh. Numeracy, 6(2), 283-292.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Dewi, E. O., & Wulandari, S. (2023). Penggunaan Alat Permainan Edukatif (APE) untuk Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Anak Usia Dini. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 6(2). https://doi.org/10.31537/jecie.v6i2.1179
Djollong, A. F., Sari, A., Junizar, J., Pramanik, N. D., Kustanti, R., & Lubis, A. A. Z. (2023). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini: Teori dan Panduan Komprehensif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Elan, E., Muiz L, D. A., & Feranis, F. (2017). Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri. JURNAL PAUD AGAPEDIA, 1(1). https://doi.org/10.17509/jpa.v1i1.7168
Elliot, J. (1991). Action research for educational change. Open University Press.
Fitria, D. A., Ramdani, C., & Miftahudin, U. (2024). Peran sekolah dalam upaya optimalisasi pendidikan karakter anak usia dini. Banun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 57-67.
Fitriyani, L. F., Palenewen, E., & Satriana, M. (2025). Pengaruh Bermain Geometri Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Aulad: Journal on Early Childhood, 8(1), 464-472.
Hafiz, A., Romdaniah, L., Nizar, R. A., Mauliza, S., Nata, A., & Mu'ti, A. (2023). Teori Pendidikan Ibn Sina dan Jean Piaget: Perbandingan antara Perkembangan Kognitif dan Pertumbuhan Usia Peserta Didik. Rayah Al-Islam, 7(3), 1268-1285.
Huseng, A. M., & Auliyauddin, S. (2025). Taxonomi Pendidikan Dimensi Pengetahuan, Sikap, dan Keterampilan. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 2(9).
Kurniati, E. (2025). Teori sosiokultural Vygotsky untuk anak usia dini. Jurnal Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19-24.
Kusuma, T. C., & Listiana, H. (2021). Pengembangan pembuatan APE bagi anak usia dini. Prenada Media.
Mauluddia, Y., & Solehuddin, M. (2023). The Application of Playing in Early Childhood Education Based on Piaget’s Way of Thinking. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 143-156.
Nabilah, Z., Artosandi, Y. S. R., & Haq, A. H. B. (2024). Exploring geometric shape recognition in early childhood: Insights from the pre-operational stage. In Proceeding of International Conference on Healthy Living (INCOHELIV) (Vol. 1, No. 1, pp. 159-164).
Nisa, K., & Halifah, S. (2021). Temu baur budaya dan matematika: Kue tradisional konjo pada pengenalan bentuk geometri anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 445-456.
Nursanti, I. (2022). Penerapan metode scaffolding untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas XI IPA-2 SMA Negeri 1 Bungkal tahun pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10279-10295.
Palm, M. (2023). 10.1 Piaget’s Sensorimotor and Preoperational Stages. Lifespan Human Development: A Topical Approach.
Parten, M. B. (1932). Social participation among preschool children. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 27(3), 243–269. https://doi.org/10.1037/h0074524
Piaget, J. (2013). Principles of Genetic Epistemology. In Principles of Genetic Epistemology. https://doi.org/10.4324/9781315006246
Rahmawati, I. Y., Wahyudi, W., Cahyono, H., & Fadlillah, M. (2022). APE Tradisional: Penanaman Rasa Cinta Tanah Air Berbasis Etnomatematika pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6). https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3512
Sari, F. K., & Oktamarina, L. (2022). Pengaruh media realia terhadap pemahaman geometri anak usia 5-6 tahun di TK Nurul Iman Beringin Makmur I Kabupaten Musi Rawas Utara Tahun 2021. Jurnal Ilmiah Potensia, 7(1), 11-22.
Saripah, I., Tabroni, I., Wang, Y., & Zou, G. (2023). Number Board Media to Stimulate the Symbolic Thinking Ability of Children Aged 5-6 Years. Journal of Computer Science Advancements, 1(2), 103-112.
Sawyer, J. E. (2023). Can Private Speech and Sociodramatic Play Promote Perspective Taking and Reduce Egocentrism? A Post-Vygotskian Reply to Piaget. American Journal of Play, 15(3), 254-280.
Soysal, Y. (2020). Determining the mechanics of classroom discourse in vygotskian sense: Teacher discursive moves reconsidered. Research in Science Education, 50(4), 1639-1663.
Suardipa, I. P. (2020). Proses scaffolding pada zone of proximal development (ZPD) dalam pembelajaran. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 4(1), 79-92.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Susilowati, E., Fathonah, N., Astutik, E. P., Hadi, S., & Prayitno, L. L. (2020). Pendampingan Bunda PAUD dalam Pembuatan Alat Permainan Edukatif (APE) Sederhana untuk Pengenalan Konsep Bangun Datar. Jurnal SOLMA, 9(1). https://doi.org/10.29405/solma.v9i1.4714
Vygotsky, L. (2018). Lev Vygotsky. La psicología en la Revolución Rusa. Colombia: Ediciones desde abajo.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Widayanthi, D. G. C., Subhaktiyasa, P. G., Hariyono, H., Wulandari, C. I. A. S., & Andrini, V. S. (2024). Teori Belajar dan Pembelajaran. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Wigati, M., & Wiyani, N. A. (2020). Kreativitas Guru Dalam Membuat Alat Permainan Edukatif Dari Barang Bekas. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1). https://doi.org/10.32678/as-sibyan.v5i1.2700
Windasari, I. W., & Dheasari, A. E. (2023). Studi Literatur Pembelajaran Media Geometri Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Di Taman Kanak-Kanak. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 85-93.
DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i2.14291
Article Metrics
Abstract - 3 PDF - 0Refbacks
- There are currently no refbacks.
Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini
Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Muhammadiyah Tangerang
Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol
Kota Tangerang, Indonesia
e-mail: ceriaumt@gmail.com
Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.