Implementation of Clean and Healthy Living Behavior (PHBS) in Kindergarten

Siti Mahfudzo, Ahmad Syukri Sitorus

Abstract


The implementation of Clean and Healthy Living Behavior (PHBS) in early childhood education environments plays a strategic role in shaping healthy habits from an early age. This study aims to describe the implementation of PHBS at Al-Ikhwan Kindergarten, analyze the role of teachers and the surrounding environment, and identify the factors that influence its success. A descriptive qualitative approach was used, with data collected through in-depth interviews and direct observation. The findings show that PHBS has been implemented through habits such as personal hygiene, environmental cleanliness, healthy eating patterns, and light physical activities. Educators play a central role in fostering these habits by integrating health values into fun and participatory teaching methods. Additionally, support from parents, school policies, and adequate facilities serve as key factors in creating a conducive environment for establishing healthy behavior. Therefore, the implementation of PHBS from an early age requires not only active and creative teachers but also the involvement of all stakeholders in building a sustainable culture of healthy living.

Keywords


PHBS, Taman kanak-kanak, Perilaku sehat.

Full Text:

PDF

References


AS, I. M., Nur, M., & Sari, M. (2024). ANALISIS KETERLIBATAN ORANG TUA DALAM MENANAMKAN PERILAKU HIDUP BERSIH DAN SEHAT PADA ANAK USIA DINI. Edukreatif: Jurnal Kreativitas dalam Pendidikan, 5(4). Retrieved from https://ijurnal.com/1/index.php/jkp/article/view/187

Aulina, C. N., & Astutik, Y. (2019). Peningkatan kesehatan anak usia dini dengan penerapan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) di TK Kecamatan Candi Sidoarjo. AKSIOLOGIYA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 50-58. https://doi.org/10.30651/aks.v3i1.1480

Dzulfadhilah, F., Ilyas, S. N., & Aswan, D. (2023). KEGIATAN SEMINAR PARENTING MENGENAL PENTINGNYA PERILAKU HIDUP BERSIH DAN SEHAT (PHBS) UNTUK PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI DI PAUD ATIKA KABUPATEN TAKALAR. Ininnawa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 37-41. Retrieved from https://journal.unm.ac.id/index.php/Ininnawa/article/view/150

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, kajian ilmiah mata kuliah umum, 21(1), 33-54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Haki, U. ., Prahastiwi, E. D. ., & Selatan, U. T. . (2024). Strategi Pengumpulan dan Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif Pendidikan. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan, 3(1), 1–19. https://doi.org/10.46306/jurinotep.v3i1.67

Haki, U., & Prahastiwi, E. D. (2024). Strategi pengumpulan dan analisis data dalam penelitian kualitatif pendidikan. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan, 3(1), 1-19.

Mardhiati, R. (2019). Guru paud: pendidikan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) anak usia dini. Ikra-Ith Abdimas, 2(3), 133-141.

Nurachadijat, K., & Selvia, M. (2023). Peran Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini dalam Implementasi Kurikulum dan Metode Belajar pada Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 3(2), 57-66. https://doi.org/10.54371/jiepp.v3i2.284

Putri, R. A., & Nurwita, S. (2025). Peran Guru Dalam Penerapan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Bagi AUD Di TK Lembayung Indah Kota Bengkulu. Early Childhood Research and Practice, 6(1), 195-200. https://doi.org/10.33258/ecrp.v6i1.8642

Rizka, N., Rahayu, S. ., & Alim, M. L. (2024). Analisis Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) Anak Usia Dini di Satuan PAUD. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 40 –. https://doi.org/10.31004/irje.v4i3.727

Sugiritama, I. W., Wiryawan, I. G. N. S., Ratnayanthi, I. G. A. D., Arijana, I. G. K. K., Linawati, N. M., & Wahyuniari, I. A. I. (2021). Pengembangan Pola Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) pada anak sekolah melalui metode penyuluhan. Buletin Udayana Mengabdi, 20(1), 64.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Utami, I. P., & Gunawan, Y. (2024). Kompetensi Manajerial Kepala TK dalam Pembiasaan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat. Kharisma: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 2(2), 126–135. https://doi.org/10.59373/kharisma.v2i2.40

Wahyudi, M., Arisanti, F., & Muttaqin, M. A. (2024). Pendekatan Holistik Dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Menyelaraskan Aspek Kognitif, Emosional dan Sosial. Journal of Early Childhood Education Studies, 4(1), 33-72. https://doi.org/10.54180/joeces.2024.4.1.33-72

Waruwu, M. (2024). Pendekatan penelitian kualitatif: Konsep, prosedur, kelebihan dan peran di bidang pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198-211.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i2.14372

Article Metrics

Abstract - 15 PDF - 2

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: ceriaumt@gmail.com


Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     



View My Stats