Development of Augmented Reality–Based Learning Media for Introducing the Concept of Land Animals to Improve the Cognitive Abilities of Early Childhood
Abstract
This research is important to conduct with the aim of producing teaching materials, namely the development of learning media designed in accordance with the age of children, specifically the development of Augmented Reality–based learning media for introducing land animals to improve the cognitive abilities of early childhood. This study employed the Research and Development (R&D) method with the ADDIE development model developed by Dick and Carey. ADDIE stands for Analysis, Design, Development or Production, Implementation or Delivery, and Evaluation. The subjects of this study were 15 students. The research was carried out at TK Thoyyibah Sukarame Bandar Lampung and TK Bangsa Ratu Bandar Lampung. The results showed that this Augmented Reality media was highly valid, as evidenced by the expert evaluations: material experts scored 90%, language experts 75%, and media experts 94%. Furthermore, the trial results at TK Thoyyibah Sukarame Bandar Lampung reached 90.83%, and at TK Bangsa Ratu Bandar Lampung 93.33%. Based on these findings, the Augmented Reality media is deemed feasible for use.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al Hasan, M. R. S., Amrullah, A., & Widodo, T. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PENGENALAN IKAN HIAS AIR LAUT MENGGUNAKAN AUGMENTED REALITY BERBASIS ANDROID UNTUK PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. In Prosiding Seminar Nasional Amikom Surakarta (Vol. 1, pp. 844-856). Retrieved from https://ojs.amikomsolo.ac.id/index.php/semnasa/article/view/36
Amin, S. N. (2022). RANCANG BANGUN APLIKASI AUGMENTED REALITY PENGENALAN HEWAN BERBASIS ANDROID SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL UNTUK ANAK USIA DINI PADA TK (RA MIN MATARAM). Skripsi. Retrieved from https://eprints.unram.ac.id/30436/
Atikah, C., Rusdiyani, I., & Ridela, R. (2023). Pengembangan media pembelajaran berbasis augmented reality pada tema binatang purba untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia dini kelompok b (5-6) Tahun di TK Tunas Insan Kamil Kota Serang. JEA (Jurnal Edukasi Aud), 9(2), 89-101. https://doi.org/10.18592/jea.v9i2.9326
Guslinda, & Kurnia, R. (2018). Media pembelajaran anak usia dini. Jakad Media Publishing.
Niningsih., Salam, A., & Ramadhan, S. (2025). Penerapan Media Pembelajaran Pengenalan Hewan Berbasis Augmented Reality Untuk Anak Usia Dini Di Tkn 26 Lelamase. Golden Age and Inclusive Education, 2(1). https://doi.org/10.61798/galon.v2i1.275
Okpatrioka, O. (2023). Research and development (R&D) penelitian yang inovatif dalam pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 86-100. https://doi.org/10.47861/jdan.v1i1.154
Putri, A. G. M., & Sya’bandyah, F. (2019). Pembuatan Aplikasi Augmented Reality Belajar Mengenal Hewan Ternak Berbasis Android Menggunakan Unity Pada Tk Dharma Kartika. Infotronik: Jurnal Teknologi Informasi dan Elektronika, 4(2), 79-83. https://doi.org/10.32897/infotronik.2019.4.2.262.
Rachim, M. R., Salim, A., & Qomario, Q. (2024). Pemanfaatan augmented reality sebagai media pembelajaran terhadap keaktifan belajar siswa dalam pendidikan modern. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 4(1), 594-605. https://doi.org/10.51574/jrip.v4i1.1407
Rahayu, S., Tresnawati, D., & Gumelar, A. (2024). Augmented Reality Bilingual Learning Pengenalan Barang dan Binatang untuk Anak TK. Jurnal Algoritma, 21(1), 208–215. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.21-1.1547
Ritonga, R. S., Syahputra, Z., Arifin, D., & Sari, I. M. (2022). Pengembangan media pembelajaran smart board berbasis augmented reality untuk pengenalan hewan pada anak usia dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9(1), 40-46. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v9i1.13418
Silitonga, A. I., Hastuti, P., Thohiri, R., & Pulungan, A. F. (2022). Implementasi Addie Model Dalam Pengembangan E-Module Berbasis Case Method. Sisfo: Jurnal Ilmiah Sistem Informasi, 6(2), 101-126. https://doi.org/10.29103/sisfo.v6i2.10298
Sopia, M Royani, Al Hasan, Ajmaluddin Amrullah, Tri Widodo, and Universitas Teknologi Yogyakarta. “Pengembangan Aplikasi Pengenalan Ikan Hias Air Laut Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android Untuk Anak PAUD,” no. November (2023): 844–56.
Waruwu, M. (2024). Metode penelitian dan pengembangan (R&D): konsep, jenis, tahapan dan kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220-1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141
DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i3.14456
Article Metrics
Abstract - 19 PDF - 19Refbacks
- There are currently no refbacks.
Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini
Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Muhammadiyah Tangerang
Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol
Kota Tangerang, Indonesia
e-mail: ceriaumt@gmail.com
Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.