Development of Augmented Reality–Based Learning Media for Introducing the Concept of Land Animals to Improve the Cognitive Abilities of Early Childhood

Bunga Vania, Kanada Komariyah, Sovia Mas Ayu

Abstract


This research is important to conduct with the aim of producing teaching materials, namely the development of learning media designed in accordance with the age of children, specifically the development of Augmented Reality–based learning media for introducing land animals to improve the cognitive abilities of early childhood. This study employed the Research and Development (R&D) method with the ADDIE development model developed by Dick and Carey. ADDIE stands for Analysis, Design, Development or Production, Implementation or Delivery, and Evaluation. The subjects of this study were 15 students. The research was carried out at TK Thoyyibah Sukarame Bandar Lampung and TK Bangsa Ratu Bandar Lampung. The results showed that this Augmented Reality media was highly valid, as evidenced by the expert evaluations: material experts scored 90%, language experts 75%, and media experts 94%. Furthermore, the trial results at TK Thoyyibah Sukarame Bandar Lampung reached 90.83%, and at TK Bangsa Ratu Bandar Lampung 93.33%. Based on these findings, the Augmented Reality media is deemed feasible for use.


Keywords


Augmented Reality; early childhood; learning media; cognitive ability; land animals

Full Text:

PDF

References


Al Hasan, M. R. S., Amrullah, A., & Widodo, T. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PENGENALAN IKAN HIAS AIR LAUT MENGGUNAKAN AUGMENTED REALITY BERBASIS ANDROID UNTUK PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. In Prosiding Seminar Nasional Amikom Surakarta (Vol. 1, pp. 844-856). Retrieved from https://ojs.amikomsolo.ac.id/index.php/semnasa/article/view/36

Amin, S. N. (2022). RANCANG BANGUN APLIKASI AUGMENTED REALITY PENGENALAN HEWAN BERBASIS ANDROID SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL UNTUK ANAK USIA DINI PADA TK (RA MIN MATARAM). Skripsi. Retrieved from https://eprints.unram.ac.id/30436/

Atikah, C., Rusdiyani, I., & Ridela, R. (2023). Pengembangan media pembelajaran berbasis augmented reality pada tema binatang purba untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia dini kelompok b (5-6) Tahun di TK Tunas Insan Kamil Kota Serang. JEA (Jurnal Edukasi Aud), 9(2), 89-101. https://doi.org/10.18592/jea.v9i2.9326

Guslinda, & Kurnia, R. (2018). Media pembelajaran anak usia dini. Jakad Media Publishing.

Niningsih., Salam, A., & Ramadhan, S. (2025). Penerapan Media Pembelajaran Pengenalan Hewan Berbasis Augmented Reality Untuk Anak Usia Dini Di Tkn 26 Lelamase. Golden Age and Inclusive Education, 2(1). https://doi.org/10.61798/galon.v2i1.275

Okpatrioka, O. (2023). Research and development (R&D) penelitian yang inovatif dalam pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 86-100. https://doi.org/10.47861/jdan.v1i1.154

Putri, A. G. M., & Sya’bandyah, F. (2019). Pembuatan Aplikasi Augmented Reality Belajar Mengenal Hewan Ternak Berbasis Android Menggunakan Unity Pada Tk Dharma Kartika. Infotronik: Jurnal Teknologi Informasi dan Elektronika, 4(2), 79-83. https://doi.org/10.32897/infotronik.2019.4.2.262.

Rachim, M. R., Salim, A., & Qomario, Q. (2024). Pemanfaatan augmented reality sebagai media pembelajaran terhadap keaktifan belajar siswa dalam pendidikan modern. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 4(1), 594-605. https://doi.org/10.51574/jrip.v4i1.1407

Rahayu, S., Tresnawati, D., & Gumelar, A. (2024). Augmented Reality Bilingual Learning Pengenalan Barang dan Binatang untuk Anak TK. Jurnal Algoritma, 21(1), 208–215. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.21-1.1547

Ritonga, R. S., Syahputra, Z., Arifin, D., & Sari, I. M. (2022). Pengembangan media pembelajaran smart board berbasis augmented reality untuk pengenalan hewan pada anak usia dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9(1), 40-46. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v9i1.13418

Silitonga, A. I., Hastuti, P., Thohiri, R., & Pulungan, A. F. (2022). Implementasi Addie Model Dalam Pengembangan E-Module Berbasis Case Method. Sisfo: Jurnal Ilmiah Sistem Informasi, 6(2), 101-126. https://doi.org/10.29103/sisfo.v6i2.10298

Sopia, M Royani, Al Hasan, Ajmaluddin Amrullah, Tri Widodo, and Universitas Teknologi Yogyakarta. “Pengembangan Aplikasi Pengenalan Ikan Hias Air Laut Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android Untuk Anak PAUD,” no. November (2023): 844–56.

Waruwu, M. (2024). Metode penelitian dan pengembangan (R&D): konsep, jenis, tahapan dan kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220-1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i3.14456

Article Metrics

Abstract - 19 PDF - 19

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: ceriaumt@gmail.com


Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     



View My Stats