The Effect of Using the Pop Up Book “Exotic Insects” on the Vocabulary Skills of Children Aged 5–6 Years

Anggun Putri Wahyuningrum, Kartika Rinakit Adhe, Dhian Gowinda Luh Safitri, Sri Setyowati

Abstract


This study aims to describe: Implementation of the Entrepreneur Kids Program with Gresik Traditional Snacks (Pudak) to Develop Social Emotional Skills in Early Childhood. This type of research is qualitative research with a descriptive method. Data sources come from primary data, which is data received directly by researchers and secondary data is complementary or supporting data related to the research. Data collection techniques are observation, interviews, documentation. Data analysis techniques are data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Data validity testing uses triangulation of sources, techniques and time. The results of this study indicate that entrepreneur kids activities with traditional snacks to develop social emotions in early childhood can increase insight into Gresik local culture, one of which is introducing pudak, as well as gaining experience in learning how to make pudak and developing social emotions in children, especially being able to be responsible for completing activities from start to finish.

Keywords


Pop Up Book, vocabulary, early childhood, learning media

Full Text:

PDF

References


Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen Dalam Pendidikan: Literatur. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3). http://dx.doi.org/10.58258/jime.v8i3.3800

Diniyati, A. I., Suparmanto, S., Wipqi, I. R., & Anggara, W. H. (2023). Pengembangan Media Pop Up Book Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Di Mts Al-Muslimun Nw Tegal. Fashohah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab, 3(2). https://doi.org/10.33474/fsh.v3i2.20047

Fajriah, A. A., Sadiah, H., & Setiabudi, D. I. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Pop-Up Book Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(2), 51-58. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v1i2.74

Faradila, C., Lubis, M. D. A. K., Depari, S. P., & Jamaludin, J. (2023). Eksplorasi Media Pembelajaran Ppkn Melalui Pop Up Book Untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Smp. Kompetensi, 16(2), 465-476.

Istim, N., Hendratno, H., & Setyowati, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Loose Part Bahan Plastik Terhadap Perkembangan Bahasa Dan Fisik Motorik Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Basicedu, 6(5), 8572–8584. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V6i5.3793

Iswara, D. M., Zahro, U. A., & Laeli, S. (2024). Perkembangan Emosi Dan Bahasa Terhadap Anak Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 3(6), 7179-7191. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i6.13985

Jannah, A. R., Hamid, L., & Srihilmawati, R. (2020). Media pop up book untuk meningkatkan kemampuan membaca pada anak usia dini. Al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 1(2), 1-17. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i6.13985

Karumpa, A., Halimah, A., & Sulastri, S. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pop Up Book Dan Big Book Terhadap Kemampuan Siswa Memahami Isi Bacaan. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(2), 818-825.

Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2020). Perkembangan Kognitif Bidang Auditori Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 805-813.

Nurhaswinda, N., Zulkifli, A., Gusniati, J., Zulefni, M. S., Afendi, R. A., Asni, W., & Fitriani, Y. (2025). Tutorial uji normalitas dan uji homogenitas dengan menggunakan aplikasi SPSS. Jurnal Cahaya Nusantara, 1(2), 55-68. https://jurnal.cahayapublikasi.com/index.php/jcn/article/view/25

Nurhidayah, A. B., Nur'afifah, U. U., & Dimas, A. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pop- Up Book Terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas I Di Sdn Wonokerto 1 Tahun Pelajaran 2022/2023. Global Education Journal, 1(2), 319-326. https://doi.org/10.59525/gej.v1i2.245

Paujiah, T. S., Muslihin, H. Y., & Rahman, T. (2022). Peran Lingkungan Dalam Menstimulasi Perkembangan Bahasa Serta Menumbuhkan Karakter Anak Usia Dini. Pelangi: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 103-122.

Rahmawati, N. (2014). Pengaruh Media Pop-Up Book Terhadap Penguasaan Kosakata Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Putera Harapan Surabaya. JURNAL MAHASISWA.

Rosyadi, R. N., Wardani, S., & Doyin, M. (2024). Studi Literatur: Pemanfaatan Buku Pop Up Untuk Meningkatkan Literasi Sains Dan Motivasi Siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3365-3378. https://doi.org/10.58230/27454312.769

Serliana, N. A. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pop Up Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Asghar: Journal Of Children Studies, 4(1), 1-9. https://doi.org/10.28918/asghar.v4i1.7465

Setiadi, F. M., Maryati, S., & Mubharokkh, A. S. (2024). Analisis Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologis Dan Keagamaan Anak Usia Dini (Tk Dan Sd) Dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam. Muaddib: Islamic Education Journal, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.19109/muaddib.v7i1.24432

Wahyuni, N. S., & Saharudin. (2022). Pengembangan Media Pop Up Book Pada Materi Keberagaman Budaya Indonesia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV MI NW Bagik Payung. https://doi.org/10.51806/al-mujahidah.v3i2.53




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i3.14552

Article Metrics

Abstract - 27 PDF - 25

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: ceriaumt@gmail.com


Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     



View My Stats