Improving Children’s Social Interaction Through Group Work Method in Group B of Gunung Bale State Kindergarten

Anggraeni Anggraeni, Andi Agusniatih, Amrullah Amrullah, Shofiyanti Nur Zuama

Abstract


This study aimed to improve children’s social interactions through the application of the group work method in Group B of Gunung Bale State Kindergarten, Donggala. Conducted in July 2025, the research involved 15 children—7 boys and 8 girls—and employed a classroom action research design consisting of four stages: planning, action, observation, and reflection. The research process was divided into three phases: pre-action, Cycle I, and Cycle II, to observe the extent of change in children’s social interaction skills. The observed aspects included helping each other, cooperation, understanding conversations, and communication. The results revealed a significant improvement from the pre-action stage to Cycle II. The percentage of children categorized as “Very Well Developed” increased from 23.33% in Cycle I to 45.00% in Cycle II, while those in the “Not Yet Developed” category decreased from 35.00% to 3.33%. These findings demonstrate that the group work method effectively enhances children’s social interaction skills and serves as an alternative learning strategy in early childhood education.


Keywords


Children's Social Interaction; Group Work Methods; Preschool Children

Full Text:

PDF

References


Ballerina, R. (2020). Kemampuan Interaksi Sosial Anak Usia Dini di Kelompok Bermain Among Siwi Bantul Social Interactioan Skill of Early Childhood in Among Siwi Bantul Playgroup. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9, 396–404.

Fitri, U., & Rusdiani, N. I. (2024). Analisis Kemampuan Interaksi Sosial Anak Usia Dini di Tempat Penitipan Anak (Pocenter). BUHUTS AL ATHFAL: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 4(1), 16–27. https://doi.org/10.24952/alathfal.v4i1.10584

Hajar, E. (2021). INTERAKSI SOSIAL ANTARA MASYARAKAT LOKAL DAN MASYARAKAT PENDATANG DI KELURAHAN MACCINI PARANG KECAMATAN MAKASSAR KOTA MAKASSAR. 3(5), 6. https://repositori.uin-alauddin.ac.id/27396/1/EMIL HAJAR_30400116029.pdf

Khotimah, K., Ihlas, Abdurrahman, & Salam, A. (2025). Analisis Peran Guru dalam Mengembangkan Kemampuan Interaksi Sosial Anak di TK IT Harapan Islam Dompu. Action Research Journal Indonesia (ARJI), 7(2). https://doi.org/10.61227/arji.v7i2.328

Kurnia, L. (2020). Dampak Interaksi Sosial Anak Usia Dini Akibat Latar Belakang Orangtua Tuna Wicara. Jurnal Aksioma Al-Asas : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 39–54. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/615-1253-1-SM.pdf

Kurnia, S. (2023). Perilaku Sosial Anak Di Kelompok B Tk.

Listiawati. (2025). Meningkatkan Interaksi Sosial Anak Melalui Metode Kerja Kelompok B TK NEGERI PEMBINA DOLO. 1–10. https://jurnalfkipuntad.com/index.php/bgp/article/view/4512

Makhmudah, S. (2018). Penguatan peran keluarga dalam pendidikan anak. Martabat, 2(2), 269-286.

Maradjabessy, M. F., Lasut, J. J., & Lumintang, J. (2019). Interaksi Sosial Forum Mahasiswa Kota Tidore Kepulauan Di Kota Manado. HOLISTIK, Journal of Social and Culture, 12(1), 1–19. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/holistik/article/view/24576

Nurhayati, S., Pratama, M. M., & Wahyuni, I. W. (2020). PERKEMBANGAN INTERAKSI SOSIAL DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN SOSIAL EMOSIONAL MELALUI PERMAINAN CONGKLAK PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN. Jurnal Buah Hati , 7(2), 125-137. https://doi.org/10.46244/buahhati.v7i2.1146

Nurdayati dkk. (2021). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN SOSIAL ANAK MELALUI METODE KERJA KELOMPOK PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI RA. AL-GHAZALI MEDAN BARAT. 3(5), 6.

Octaviany, C., Bahari, Y., & Budjang, G. (2018). Analisis Bentuk Kerjasama Antara Masyarakat Lokal Dan Transmigrasi Dalam Penyelesaian Pembangunan Gedung Paud. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(5). https://doi.org/10.26418/jppk.v7i5.25695

Oktapia, S. (2014). Peningkatan Aktivitas Belajar Peserta Didik melalui Metode Kerja Kelompok Pembelajaran IPA Kelas II SD. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(2).

Prabandari, I. R., & Fidesrinur, F. (2021). Meningkatkan Kemampuan Bekerjasama Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Kooperatif. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 1(2), 96. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v1i2.572

Safitri, L., Dewi Pramanik, N., & Nurhayati, S. (2024). Peran Orangtua Dan Guru Dalam Interaksi Sosial Anak Usia Dini 5-6 Tahun Dengan Teman Sebaya. WALADUNA Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 7, 60–73. https://jurnal.iailm.ac.id/index.php/waladuna/article/view/1123

Sudijono, A. (2019). Pengantar statistik pendidikan. PT Raja Grafindo Persada.

Nurani, Y., Hartati, S., & Sihadi. (2020). Memacu kreativitas melalui bermain. Bumi Aksara.

Said, R. A., & Tangia, J. R. (2025). Pengaruh Hambatan Komunikasi antar Teman Sebaya Terhadap Pembentukan Relasi Sosial Anak di PAUD Inklusif. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(2), 282-287. https://doi.org/10.63822/9jdxce70

Salam, A., & Mei, E. (. (2019). Meningkatkan Interaksi Sosial Anak Melalui Metode Kerja Kelompok. ECEIJ (Early Childhood Education Indonesian Journal), 2(3), 182–187. https://jurnal.unismuhpalu.ac.id/index.php/ECEIJ/article/view/998

Wahyuni, F., & Azizah, S. M. (2020). Bermain dan Belajar pada Anak Usia Dini. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 15(01), 159–176. https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i01.257




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v14i3.14877

Article Metrics

Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Guru-Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: ceriaumt@gmail.com


Ceria: Jurnal Program Studi Anak Usia Dini (p-ISSN: 2301-9905 | e-ISSN: 2775-409X) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     



View My Stats