DEVELOPMENT OF STEM-BASED DIGITAL POCKETBOOK ON SPLDV MATERIAL USING THE ADDIE MODEL: APPLICATION IN ONLINE LEARNING ENVIRONMENTS

Komarudin Komarudin, Suherman Suherman, Laila Puspita

Abstract


This study aims to assess the feasibility, teacher and student responses, and effectiveness of the STEM-based digital pocketbook on the topic of Systems of Linear Equations in Two Variables (SPLDV). The subjects of this research were junior high school students in Bandar Lampung. Data collection instruments included questionnaires distributed to subject matter experts, media experts, and student respondents. The method in this research uses the ADDIE model which consists of 5 stages, namely: Analysis, design, development, implementation, and evaluation. The findings indicate that the developed learning media are highly suitable and engaging for mathematics instruction, particularly concerning SPLDV topics. However, due to the global COVID-19 pandemic, the research did not progress to the implementation phase, thereby precluding the effectiveness testing of the STEM-based digital pocketbook

Keywords


Digital Pocket Book; STEM learning; System of linear equations in two variables

Full Text:

PDF

References


Ahmad, A., Adi, S., & Gayatri, R. W. (2017). Pengembangan Buku Saku Sebagai Media Promosi Kesehatan Tentang Cacingan yang Ditularkan Melalui Tanah Pada Siswa Kelas IV SDN 01 Kromengan Kabupaten Malang. Preventia: The Indonesian Journal of Public Health, 2(1), 25–36.

Ambarwati, T. (2017). Pengembangan Buku Saku Digital Menggunakan Model Pembelajaran Problem Solving Pada Materi Himpunan Siswa Kelas VII (PhD Thesis). UIN Raden Intan Lampung.

Asiah, N. (2016). Paradigma Kontemporer Sistem Pembelajaran Pendidikan Keguruan Madrasah Ibtidaiyah (PGMI). TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 43–63.

Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Sumarni, R. A. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis android dengan menggunakan aplikasi Appypie di SMK Bina Mandiri Depok. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 24(2), 695–701.

Diantari, A. (2019). Anisah Diantari, "Pengembangan Media Pembelajaran Online App Builder “Appypie” Pada Pemasaran Online Menggunakan Media Sosial Kelas XI BDP Di SMKN 4 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), Vol. 7(No. 2), h. 461.

Ekawati, T., Anggoro, B. S., & Komarudin, K. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Pada Materi Statistika Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 184–192.

Fajar, R. (2019). Pengembangan Buku Saku Digital Materi Bangun Datar (PhD Thesis). UIN Raden Intan Lampung.

Festiawan, R., & Arovah, N. I. (2020). Pengembangan “Buku Saku Pintar Gizi” Untuk Siswa SMP: Alternatif Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Pengetahuan Gizi Olahraga. Physical Activity Journal, 1(2), 188–201.

Fitri, H., Izzatin, M., & Ferryansyah, F. (2019). Pengembangan buku saku berbasis kearifan lokal sebagai sumber belajar pada materi bilangan. Mathematic Education and Aplication Journal (META), 1(1), 8–18.

Hafidz, R. A., Sumardi, K., & Komaro, M. (2019). Desain dan pembuatan media pembelajaran mobile learning pada mata pelajaran sistem dan instalasi tata udara. Journal of Mechanical Engineering Education, 6(1), 71–79.

Hake, R. R. (2002). Relationship of individual student normalized learning gains in mechanics with gender, high-school physics, and pretest scores on mathematics and spatial visualization. Physics Education Research Conference, 8, 1–14.

Hartanto, R. V. P., Triyanto, T., Yuliandari, E., & Ariana, Y. (2020). Civic Literasi Bijak Dalam Bermedia Sosial Bagi Ibu-Ibu PKK Kecamatan Banjarsari Kota Surakarta. Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 16–23.

Komarudin, K., Thahir, A., & Sholekan, S. (2019). Bahan Ajar Berbasis Mathematical Comic: Dampak Terhadap Peningkatan Pemahaman Matematis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 5(2), 98–110.

Latif, M. A. (2016). Implementasi Website Sekolah SMA PGRI Takokak. SANTIKA (Jurnal Ilmiah Sains Dan Teknologi), 6(1), 465–468.

Mardiah, S., & Rinaldi, A. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Menggunakan Metode Inkuiri. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 119–126.

Maslaha, A., & Suryani, Y. J. (2018). Urgensi Iptek dalam Pengembangan Pendidikan Islam. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 37–45.

Nadeak, B., & Naibaho, L. (2019). Investigating the effect of learning multimedia and thinking style preference on learning achievement on anatomy at Universitas Kristen Indonesia. Journal of Physics: Conference Series, 1387(1), 012116. IOP Publishing.

Nasution, T. (2017). Konsep dasar pendidikan kewarganegaraan dalam membangun karakter siswa. Ijtimaiyah: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2).

Nurmala, R., Izzatin, M., & Mucti, A. (2019). Desain pengembangan buku saku digital matematika smp berbasis android sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa. Edukasia: Jurnal Pendidikan, 6(2).

Pramika, D., & Widalismana, M. (2018). Devi Pramika dan Merlyn Widalismana, "Buku Saku Sebagai Media Pembelajaran Matematika Ekonomi Di Program Studi Pendidikan Akuntasi FKIP Universitas PGRI Palembang. PROMOSI: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, Vol. 6(No. 2), h. 2.

Putri, Y. F., & Sumbawati, M. S. (2017). Pengembangan Aplikasi Buku Saku Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Hukum Kesehatan di Akademi Farmasi Surabaya. Jurnal IT-EDU, 2(2), 88–94.

Rihandoko, A. (2018). Pengembangan Media Mobile Learning Appypie Android Berbasis Pemahaman Konsep Peserta Didik Kelas Xi Pada Mata Pelajaran Biologi Di Tingkat Sma/Ma. Skripsi Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Islam Negeri Raden Intan, Lampung.

Rodiawati, H., & Komarudin, K. (2018). Pengembangan e-learning melalui modul interaktif berbasis learning content development system. Jurnal Tatsqif, 16(2), 172–185.

Rusmaini, R. (2017). Manajemen Pendidikan Karakter di Lembaga Pendidikan Islam. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 132–147.

Saputra, N. E., & Ekawati, Y. N. (2018). Praktikalitas Buku Saku Digital (digital book pocket) APE Tradisonal. Prosiding Seminar Nasional Psikologi Unissula.

Saripudin, E., Sari, I. J., & Mukhtar, M. (2018). Using Macro Flash Animation Media on Motion Material to Improve Learning Achievement for Learning Science in Junior High School. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 4(1), 68–75.

Septina, N., Farida, F., & Komarudin, K. (2018). Pengembangan lembar kerja siswa dengan pendekatan saintifik berbasis kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Tatsqif, 16(2), 160–171.

Setyono, Y. A., Karmin, S., & Wahyuningsih, D. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajaran Fisikakelas VIII Materi Gaya Ditinjau Dari Minat Baca Siswa. Sebelas Maret University.

Supriadi, N., & Damayanti, R. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Lamban Belajar dalam Menyelesaikan Soal Bangun Datar. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 7(No. 1), h. 1-9.

Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan ajar metode penelitian pendidikan dengan addie model. Jurnal Ika, 11(1).

Wibawa, S. (2017). Tridharma Perguruan Tinggi (Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat). Disampaikan Dalam Rapat Perencanaan Pengawasan Proses Bisnis Perguruan Tinggi Negeri. Yogyakarta, 29, 01–15.

Yahya, M. S. (2006). Strategi Pendidikan Islam Menghadapi Kemajuan Iptek. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 11(1), 63–75.

Yaqin, A. (2016). Pengembangan buku saku digital berbasis android sebagai pendukung bahan ajar pada materi pph pasal 21. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 5(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/prima.v8i2.9345

Article Metrics

Abstract - 527 PDF - 411

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Prima: Jurnal Pendidikan Matematika

Program Studi Pendidikan Matematika

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Tangerang

Jl. Perintis Kemerdekaan I/33, Cikokol 

Kota Tangerang, Indonesia

e-mail: primajpm@gmail.com


Prima: Jurnal Pendidikan Matematika (p-ISSN: 2579-9827 e-ISSN: 2580-2216) is licensed under a   Creative Commons Attribution 4.0 International License.     


 View PrimaJPM Stats