Mapping of Research Publications Concerning Disabilities and Entrepreneurs as Scientific Communication Activities

Hanny Hafiar, Priyo Subekti, Yanti Setianti, Nurul Asiah

Abstract


Limited availability of employment opportunities, making some with disabilities intend to become entrepreneurs. There are a number of research results related to disability and entrepreneurship that have been published and indexed on the Garuda portal. The publication of research results is one of the scientific communication activities. This research aims to map a number of these studies. The research method used is descriptive quantitative. Based on the results of the analysis, it is known that research related to disabilities and entrepreneurship which is published in national journals and indexed on the Garuda portal, the majority of the research content makes the disability community the subject of its study, is followed by disabled entrepreneurs and students with disabilities and makes people with disabilities, in general, the subject of their studies. followed by hearing, physical, visual and intellectual disabilities. Furthermore, there are four clusters of keywords related to the results of disability and entrepreneurial research. The first cluster of entrepreneurs is associated with training, education, ability, motivation, and finance. The second cluster of entrepreneurship is associated with skills, vocational, character, independence, and marketing. The third cluster, entrepreneurship, is associated with mentoring, empowerment, business, and community. The fourth cluster connects entrepreneurship with, welfare, accessibility, economy, and entrepreneurs.

Keywords: Scientific communication, entrepreneurship, disability, research trends, concepts

 

ABSTRAK

Keterbatasan lapangan kerja, membuat sebagian disabilitas memiliki harapan untuk dapat menjadi wirausahawan. Terdapat sejumlah hasil riset terkait disabilitas dan wirausaha yang sudah dipublikasikan dan terindeks di portal Garuda sebagai salah satu aktivitas komunikasi ilmiah. Oleh karena itu riset ini bertujuan untuk melakukan pemetaan atas sejumlah riset tersebut. Metode yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif. Berdasarkan hasil analisis dan pembahasan, diketahui bahwa riset terkait disabilitas dan wirausaha yang dipublikasikan dalam jurnal nasional dan terindeks di portal garuda, mayoritas dari isi riset menjadikan komunitas disabilitas sebagai subjek kajiannya, diikuti oleh wirausahawan disabilitas dan siswa disabilitas, serta menjadikan penyandang disabilitas secara umum sebagai subjek kajiannya, diikuti oleh disabilitas pendengaran, fisik, penglihatan dan intelektual. Selanjutnya terdapat empat klaster kata kunci terkait hasil riset disabilitas dan wirausaha. Klaster pertama wirausaha dikaitkan dengan pelatihan, pendidikan, kemampuan, motivasi, dan keuangan. Klaster kedua wirausaha dikaitkan dengan keterampilan, vokasional, karakter, mandiri dan pemasaran. Klaster ketiga, wirausaha dikaitkan dengan pendampingan, pemberdayaan, usaha dan komunitas. Adapun klaster keempat menghubungkan wirausaha dengan, kesejahteraan, aksesibilitas, ekonomi dan pengusaha.

Kata Kunci: Komunikasi ilmiah, wirausaha, disabilitas, tren riset, konsep


Full Text:

PDF

References


Amelia, S., Hafiar, H., & Budiana, H. R. (2016). Hubungan Kegiatan Workshop Design Thinking Dengan Sikap Peserta Terhadap Kewirausahaan. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 210-218.

Andriani, N. S., & Masykur, A. M. (2015). Mengalahkan Sekat Keterbatasan: Studi Fenomenologi Pengalaman Berwirausaha Pengusaha Tuna Daksa. Empati, 4(4), 50-54.

Aprilia, I. D., Permana, J., & Syarifah, L. S. (2019). Analisis Kebutuhan Pelatihan Kewirausahaan: Sebuah Upaya Pengembangan Kemandirian Ekonomi bagi Penyandang Disabilitas. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(3), 356-365. Retrieved from https://ejournal.upi.edu/index.php/JER/article/view/22329

Armas, A. M., Unde, A. A., & Fatimah, J. M. (2017). Konsep Diri dan Kompetensi Komunikasi Penyandang Disabilitas dalam Menumbuhkan Kepercayaan Diri dan Aktualisasi Diri di Dunia Kewirausahaan Kota Makassar. Jurnal Komunikasi KAREBA, 6(2), 277-284.

Barba-Sánchez, V., Ortíz-García, P., & Olaz-Capitán, Á. (2019). Entrepreneurship and disability: Methodological aspects and measurement instrument. Journal of Entrepreneurship Education, 22(Special Issue 2).

Fatkhurahman, F., Suroto, B., & Hadiyati, H. (2018). Wirausaha Muda Terdidik: Masalah Dan Solusi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 15(2), 102-109. https://doi.org/10.31849/jieb.v15i2.1464

Foster, B. (2018). Pengaruh Program Kewirausahaan Sosial Terhadap Kepercayaan Merek . Studi Kasus Komunitas Disabilitas Bandung, Indonesia. Jurnal Computech & Bisnis, 12(1), 101-110.

Hafiar, H., & Sani, A. (2015). Pembentukan Sikap Wirausaha Remaja Melalui Komunikasi Keluarga Dan Pelatihan Keterampilan. Actadiurna, 11(1), 49-66.

Hafiar, H., Subekti, P., Setianti, Y., & Komariah, K. (2019). The first step towards the independence of the visually impaired in entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurship, 23(1 Special Issue), 1-7. Retrieved from https://www.abacademies.org/articles/The-first-step-towards-the-independence-of-the-visually-impaired-in-entrepreneurship-23-si.pdf

Hafiar, H., Wibowo, H., Harding, D., & Ma'Mun, T. N. (2017). Comparative Study Of Motivation Aspect As Part Of Productive Behavior On The Senior High School And Boarding School Students In Cirebon. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), Volume 109 4th Asia Pacific Education Conference (AECON 2017), 112-117. https://doi.org/10.2991/aecon-17.2017.23

Handayani, M. R. (2016). Audiobook islami untuk penyandang disabilitas SLB kategori A. Jurnal At-Taqaddum, 8(2), 109-128.

Handoyo, F., Sholihah, A. N., Novitariasari, A., Hani, A. F., Firdausa, Q. P., & Rahayuningsih, H. (2017). Paket Wisata Bagi Difabel Di Yogyakarta. Jurnal Pariwisata Terapan, 1(2), 116-128.

Harding, D., Kadiyono, A. L., Hafiar, H., Nurhayati, T., Wibowo, H., & Nugraha, Y. (2020). Readiness Of Technology Adaption Toward Digital-Based Entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurship, 24(1), 1-5.

Hartono, H. (2016). Sinergitas Perpustakaan Dalam Membangun Komunikasi Ilmiah (Scholarly Communication) Pada Era Digital. UNILIB/ : Jurnal Perpustakaan, 7(1), 51-62. https://doi.org/10.20885/unilib.vol7.iss1.art6

Hasan, Y., Fatmawati, & Nurhastuti. (2018). Wirausaha Pembuatan Kue Kering untuk Meningkatkan Keterampilan Hidup Anak Tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(2), 320-323.

Hur, J. (1997). Review of research on parent training for parents with intellectual disability: Methodological issues. International Journal of Disability, Development and Education, 44(2), 147-162. https://doi.org/10.1080/0156655970440206

Husna, A. (2017). Psikologi Kewirausahaan/ : Potensi Riset dalam Konteks Indonesia. The 6th University Research Colloqium 2017 Universitas Muhammadiyah Magelang Psikologi, (September), 1-11.

Jamaluddin, A. (2010). Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan. Disampaikan Di Univesitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, 21 Februari 2010.

Kadiyono, A. L., Hafiar, H., Harding, D., Wibowo, H., Ma'mun, T. N., & Yus Nugraha, A. G. P. S. (2019). Development Of Entrepreneur Research Trends In Garuda Indexing Agency. Library Philosophy and Practice (e-Journal), 3537.

Kurniawan, A. T. (2011). Konsep Komunikasi Ilmiah dalam Pemanfaatan Informasi di Perpustakaan dan Dokumentasi. Jurnal Komunikasi Massa, 4(1), 1-4. Retrieved from http://www.jurnalkommas.com/docs/jurnal pak Amin _Undip_.pdf

Luor, T., Lu, H. P., Yu, H., & Chang, K. (2014). Trends in and contributions to entrepreneurship research: A broad review of literature from 1996 to June 2012. Scientometrics, 99(2), 353-369. https://doi.org/10.1007/s11192-013-1203-5

Luthfi, A. (2019). Pembentukan Perilaku Kewirausahaan Tunanetra melalui Come_Unity Sahabat Mata di Kota Semarang. Indonesian Journal of Sociology, Education, and …, 1. Retrieved from https://ap3si.org/ojs/index.php/ijsed/article/view/4

Maftuhin, A. (2016). Mengikat Makna Diskriminasi: Penyandang Cacat, Difabel, dan Penyandang Disabilitas. Inklusi, 3(2), 139-162. https://doi.org/10.14421/ijds.030201

Maritz, A., & Laferriere, R. (2016). Entrepreneurship and self-employment for people with disabilities. Australian Journal of Career Development, 25(2), 45-54. https://doi.org/10.1177/1038416216658044

Mason, C. (2011). Entrepreneurship Education And Research/ : Emerging Trends And Concerns. Journal of Global Entrepreneurship, Global Research Agency, 1(1), 13-25.

Merieska, P., & Meiyanto, I. S. (2019). Passion Berwirausaha pada Pengusaha Muda. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 3(1), 13-24. https://doi.org/10.22146/gamajop.42394

Miswan. (2001). Jurnal elektronik sebagai sarana komunikasi ilmiah. Al-Maktabah, 4(1), 1-12.

Murtini, W., Sumaryati, S., & Noviani, L. (2014). Pengembangan Laboratorium Kewirausahaan Terpadu Prodi Pendidikan Ekonomi. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(2), 296-306.

Nopiah, R., & Islami, P. A. (2018). Dampak Sosial-Ekonomi Koperasi Difabel Dan Perwujudan Microfinance Access. Inklusi: Journal of Disability Studies, V(2), 217-238. https://doi.org/10.14421/ijds.050204

Pranatasari, F. D., Hartono, W., & Kusuma, M. (2019). Peran Mentor Dalam Proses Pembelajaran Kewirausahaan Bagi Penyandang Disabilitas. DeReMa (Development of Research Management): Jurnal Manajemen, 14(2).

Pratikto, H. (2015). Pembelajaran Etika Bisnis Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Manajemen, 1(3), 179-188.

PROPEL- Indonesia. (2017). Inklusi Penyandang Disabilitas di Indonesia. Decent Work for People with Disability. Jakarta. Retrieved from https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/-asia/-ro-bangkok/-ilo-jakarta/documents/publication/wcms_233426.pdf

Purnomo, B., & Purnomo, B. R. (2017). Peran Guru dalam Menumbuhkan Intensi Berwirausaha pada Siswa Tuna Rungu di SMPLB Karya Mulia V Surabaya. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 7(1), 48-58. https://doi.org/10.30588/jmp.v7i1.322

Purnomo, B. R. (2017). Efektivitas Pelatihan Kewirausahaan Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Motivasi Berwirausaha Pada Penyandang Tunarungu. Ekspektra, 1(1), 21-30. https://doi.org/10.25139/ekt.v1i1.85

Purwanta, E., Hermanto, H., & Harahap, F. (2016). Analisis Kebutuhan Untuk Berwirausaha Pada Siswa Berkebutuhan Khusus. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 35(3), 339-348. https://doi.org/10.21831/cp.v35i3.11444

Rizky, U. F. (2014). Identifikasi Kebutuhan Siswa Penyandang Disabilitas Pasca Sekolah Menengah Atas. Indonesian Journal of Disability Studies, 1(1), 52-59.

Santosa, I. (2014). Masalah Dan Tantangan Pengembangan Kewirausahaan pada Kalangan Mahasiswa di Indonesia. Jurnal Inovasi Dan Kewirausahaan, 3(3).

Schuengel, C., Rest, M. M. Van, & Stanford, C. E. (2019). Impact of Research About the Early Development of Children With Intellectual Disability/ : A Science Mapping Analysis. Frontier Education, 4(41). https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00041

Stokes, H., Turnbull, M., & Wyn, J. (2013). Young People with a Disability: Independence and Opportunity A Literature Review. Research Report 39, Youth Research Centre Melbourne Graduate School of Education The University of Melbourne.

Subekti, P., Setianti, Y., Hafiar, H., Bakti, I., & Yusup, P. M. (2019). Environmental Entrepreneurship Education/ : Case Study Of Community Empowerment Programs In Bandung Barat District, Indonesia. International Journal of Entrepreneurship, 23(2), 1-13.

Subekti, P., Setianti, Y., Lukman, S., & Hafiar, H. (2020). Information selection and literacy competencies: The visually impaired perspective on loan offers for entrepreneurship. Library Philosophy and Practice (e-Journal), 4195. Retrieved from https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4195/

Winasti, M. (2012). Motivasi berwirausaha pada penyandang disabilitas fisik. Jurnal Emphaty, 1(1), 177-187.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/nyimak.v5i1.3664

Article Metrics

Abstract - 629 PDF - 589

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Nyimak : Journal of Communication

Communication Science Study Program, Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Muhammadiyah Tangerang.

Jl.Mayjen Sutoyo No.2 Kota Tangerang, West Java. Provinsi Banten 15111 Indonesia.

nyimak_journal@umt.ac.id

journalnyimak@gmail.com

Nyimak: Journal of Communication already indexed by:

google   One_search   dimention   Garuda base    crossref   Scilit1 index-copernicus 

Nyimak: Journal of Communication is licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats