Construction of Reporting on the 2024 Female Presidential Candidates on Tirto.id, Tempo.co, and Kompas.com

Dudi Iskandar, Indah Suryawati, Liliyana Liliyana

Abstract


In the middle of a patriarchal culture, several females pushed the competition map for the 2024 presidential candidate which was dominated by males. However, the votes were insignificant and only a few names appeared in the survey results. Apart from the 30% affirmative action, the role of the media in promoting gender mainstreaming in politics is needed because news about female presidential candidates is still relatively rare. Therefore, this research aims to reveal the news of the 2024 female presidential candidate survey results presented by tirto. id, tempo.co, and kompas.com. This was conducted using the framing analysis method of the Robert Matthew Entman model consisting of two dimensions, namely issue selection, and aspect highlight, as well as four framing elements, including problem definition, sources, moral decisions, and problem-solving. The result showed several interesting points. First, all the media analyzed presented news about females’ inability and resources based on the results of various surveys. Second, all news presented an interpretive journalism model that reads and interprets survey data by experts. Third, although they try to deny the patriarchal ideology, the majority present male commentators who review female political communication. This means that ideology still surrounds the three online media studied.

Keywords: Female presidential candidates, news, online media, framing analysis

 

ABSTRAK

Di tengah kultur patriarkhi, beberapa perempuan menyeruak peta persaingan capres 2004 yang didominasi capres laki-laki. Meski begitu suaranya tidak signifikan, hanya beberapa nama saja yang muncul dihasil survei. Selain affirmative action 30 persen, peran media mendorong pengarusutamaan gender di bidang politik sangat dibutuhkan. Saat ini pemberitaan tentang capres perempuan relatif jarang. Padahal melalui pemberitaan yang masif dan kontinyu, capres perempuan akan diperhitungkan. Di tengah capres perempuan yang jarang diberitakan, penelitian ini menemukan signifikansinya. Bahwa capres perempuan jarang diberitakan dibandingkan capres laki-laki. Penelitianbertujuan menguak berita hasil survei capres perempuan 2024 yang disajikan tirto.id, tempo.co, dan kompas.com. Penelitian ini menggunakan metode analisis framing model Robert Matthew Entman yang memiliki dua dimensi (seleksi isu dan penonjolan aspek) serta empat elemen framing (Pendefinisain masalah, sumber masalah, keputusan moral, dan penyelesaian masalah). Sebagai kesimpulan, penelitian ini menemukan beberapa poin menarik. Pertama, semua media yang diteliti menyajikan berita tentang kekurangmampuan dan sumber daya perempuan yang minim berbasis hasil berbagai survei. Kedua, semua berita menyajikan model jurnalisme interpretatif yang membaca dan menafsirkan data hasil survei oleh para ahlinya. Ketiga, meski mencoba menyangkal ideologi patriarkhi, tetapi mayoritas berita menyajikan komentator laki-laki yang mengulas komunikasi politik perempuan. Artinya, ideologi patriarkhi masih menyelimuti ketiga media online yang diteliti.

Kata Kunci: Capres perempuan, berita, media online, analisis framing


Full Text:

PDF

References


Amalia, L. S. (2019). Upaya Mobilisasi Perempuan Melalui Narasi Simbolik 'Emak-Emak dan Ibu Bangsa' Pada Pemilu 2019. Jurnal Penelitian Politik, 16(1), 17. https://doi.org/10.14203/jpp.v16i1.779

Anggraini, T. (2018). Ini Empat Alasan Mengapa Kuota Perempuan Penting. http://perludem.org/2017/11/27/ini-empat-alasan-mengapa-kuota-perempuan-penting/

Barus, R. K. I. (2015). Pemberdayaan Perempuan melalui Media Sosial. Jurnal Simbolika, 1(2), 113-124.

Bossio, D. (2017). Journalism and Social Media; Practitioners, Organizations, and Institution. Palgrave MacMillan.

Dr. Pankaj Kumar. (2017). Participation of Women in Politics/ : Worldwide experience. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS), 22(12), 77-88. https://doi.org/10.9790/0837-2212067788

Eriyanto. (2001). Analisis Framing/ : Konstruksi, Ideologi, dan Politik Media. LKiS.

Eriyanto. (2018). Media dan Opini Publik. PT Raja Grafindo Prasada.

Fadli, Y. (2018). Islam, Perempuan dan Politik: Argumentasi Keterlibatan Perempuan dalam Politik di Indonesia Pasca Reformasi. Journal of Government and Civil Society, 1(1), 41. https://doi.org/10.31000/jgcs.v1i1.267

Hamid, H. (2012). Penentuan Kewajiban Kuota 30% Perempuan Dalam Calon Legislatif Sebagai Upaya Affirmative Action. Legislatif, 24-31. https://journal.unhas.ac.id/index.php/jhl/article/view/10203/pdf

Hasyim, N. M. (2017). KONSTRUKSI CITRA MASKULINITAS CALON PRESIDEN (Study Analisis Framing model Gamson dan Modigliani pada Pemberitaan Koran harian Kompas dan Jawa Pos Edisi Juni 2014). Profetik: Jurnal Komunikasi, 9(1). https://doi.org/10.14421/pjk.v9i1.1189

Ida, R. (2013). Media Coverage on Female Politicians and Their Political Activism. 1-12.

Irma, A., & Hasanah, D. (2014). Menyoroti Budaya Patriarki di Indonesia. Social Work, 7(1), 71-80.

Iskandar, Dudi. Indah Suryawati, L. (2022). Jurnalisme Dasar; Panduan Teori dan Praktik Jurnalisme di Era Perubahan. PT. Rajagrafindo.

Iskandar, D. (2018). Konvergensi Media; Perbauran Ideologi, Politik, dan Etika Jurnalisme. PT. ANDI.

Iskandar, D. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif; Petunjuk Praktis untuk Penelitian Lapangan, Analisis Teks Media, dan Kajian Budaya. Maghza Pustaka.

Jovani, A., Subono, N. I., & Suyanto, I. (2020). Women in the Parliament and Their Role in Formulating Gender Responsive Policies in East Nusa Tenggara. Journal of Social and Political Sciences, 3(4). https://doi.org/10.31014/aior.1991.03.04.236

Kovach, B. and T. R. (2007). The Elements of Journalism. Three Rivers Press.

Kovach, B. and T. R. (2010). Blur/ : Bagaimana Mengetahui Kebenaran di Era Banjir Informasi. Dewan Pers.

Margaret, A. (2018). Menyoal data Representasi Perempuan di Lima Ranah. Cakrawala, Universitas Indonesia.

Mayasari et al. (2014). Evaluating Communication Patterns of Women Legislative Successors of Karawang in 209 Election. Paper Knowledge. Toward a Media History of Documents.

Nasution, Z. (2015). Etika Jurnalisme. PT. Rajagrafindo Persada.

Pengkajian, B., Pengembangan, D. A. N., Dan, K., Sdm, B. L., Komunikasi, K., & Informatika, D. A. N. (2012). Citra perempuan dalam media. 10(2), 39-58.

Perloff, R. M. (2020). The Dynamics of News; Journalism in the 21th-Century Media Milieu (Routledge (ed.)).

Priandi, R., & Roisah, K. (2019). Upaya Meningkatkan Partisipasi Politik Perempuan Dalam Pemilihan Umum Di Indonesia. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(1), 106. https://doi.org/10.14710/jphi.v1i1.106-116

Prihantoro, E., Komunikasi, I., & Gunadarma, U. (2018). DALAM WACANA MEDIA MASSA ONLINE DI TAHUN POLITIK. 1982, 16-24.

Prihatini, E. S. (2019). Corrigendum to "Women who win in Indonesia: The impact of age, experience, and list position" [Women's Studies International Forum 72 (2018) 40-46](S027753951830428X)(10.1016/j.wsif.2018.10.003). Women's Studies International Forum, 73(January), 74-76. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2019.01.002

Putri, S. A. R. (2021). Potret Stereotip Perempuan di Media Sosial. Representamen, 7(02). https://doi.org/10.30996/representamen.v7i02.5736

Qodari, M. (20000). Papua Merdeka dan Pemaksaan Skenario Media. Pantau.

Rasyidin, & Aruni, F. (2016). Gender dan Politik: Keterwakilan Wanita dalam Politik. Unimal Press, April, viii + 80 hlm.

Rayhan, T. M., & Putri, W. Y. (2020). Analisis Framing Seputar INews Siang RCTI Segmen "Pilihan Indonesia 2019." InterKomunika, 2(2), 1-20.

Rica, C., Salvador, E., Haq, I., Sofi, S. A., Coleman, N., Beckwith, K., Stone, F., Lan, T., Jingxia, L., Sujito., A., Siregar, E., Nur Imam Subono, SteelFisher, G. K., Findling, M. G., Bleich, S. N., Casey, L. S., Blendon, R. J., Benson, J. M., Sayde, J. M., … Padjadjaran, U. (2019). Representasi Politik Perempuan: Sekadar Ada atau Pemberi Warna. Jurnal Sosial Demokrasi, 54(2), 553-565.

Siregar, B. (2019). Framing Berita Capres-Cawapres pada Pilpres 2019 di Harian Umum Republika dan Koran Tempo. Komunikologi, 16(1), 7-17.

Sobur, A. (2006). Analisis Teks Media: Suatu Pengantar Untuk Analisis: Wacana, Analisis, dan Framing. PT Remaja Rosdakarya.

Thadi, R. (2018). Citra Perempuan dalam Media. Jurnal Ilmiah Syi'ar, Vol. 14(1), 27-38. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29300/syr.v14i1.1423

Ulfa, K., Purnomo, E. P., & Kasiwi, A. N. (2020). The Campaign Strategy of 2019 Presidential and Vice-Presidential Elections on Social Media. Society, 8(2), 284-297. https://doi.org/10.33019/society.v8i2.137

Wahyudi, V. (2018). Peran Politik dalam Perspektif Gender. Politea: Jurnal Politik Islam, 1(1), 63-83.

Wibowo, A. T. (2019). Konstruksi Realitas Media Online atas Pemberitaan Debat Kandidat pada Pemilihan Presiden 2019. Nyimak: Journal of Communication, 3(2), 177. https://doi.org/10.31000/nyimak.v3i2.1780




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/nyimak.v6i2.6433

Article Metrics

Abstract - 628 PDF - 431

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Nyimak : Journal of Communication

Communication Science Study Program, Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Muhammadiyah Tangerang.

Jl.Mayjen Sutoyo No.2 Kota Tangerang, West Java. Provinsi Banten 15111 Indonesia.

nyimak_journal@umt.ac.id

journalnyimak@gmail.com

Nyimak: Journal of Communication already indexed by:

google   One_search   dimention   Garuda base    crossref   Scilit1 index-copernicus 

Nyimak: Journal of Communication is licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats