The Lyric Style of the Song Rahmatan Lil Alamin by Maher Zain (Stylistic Study)

Alya Nurul Firdaus, Mirwan Akhmad Taufiq, Atiq Mohammad Romdlon

Abstract


This research stems from the increasing interest in religious songs that blend spiritual messages with poetic elements. The purpose of this study is to analyze the stylistic features in the lyrics of Rahmatan Lil Alamin by Maher Zain using a stylistic approach. This qualitative descriptive research employs the stylistic theory by Gorys Keraf, focusing on language style elements such as rhetorical, comparative, and repetition styles. Data were collected through documentation techniques and analyzed using content analysis to identify and classify language styles found in the lyrics. The findings reveal that the lyrics employ a variety of language styles: comparative styles, such as similes and metaphors, are used to portray divinity and moral values; rhetorical styles, like rhetorical questions and hyperbole, emphasize spiritual longing; and repetition styles strengthen the emotional tone and the central theme of universal mercy. These stylistic devices not only enhance the aesthetic value of the lyrics but also deepen their religious meaning, making the song both artistically engaging and spiritually resonant.

 

Keywords: Stylistics, Religious Song, Maher Zain, Arabic Language Style


Keywords


Song Lyrics; Metaphor; Personification; Repetition; Maher Zain

Full Text:

PDF

References


Amin, M. (2020). Personifikasi dalam Lirik Lagu “Mencari Cinta” dan “Menemaniku” Band Noah dalam Album Keterkaitan Keterikatan. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 15(3), 324–333. https://doi.org/10.14710/nusa.15.3.324-333

Gorys Keraf, D. (2009). Diksi dan Gaya Bahasa. Gramedia Pustaka Utama. https://books.google.co.id/books?id=2zm9pAbUHP8C

Hanif, S. (2022). Representasi Makna Lirik Lagu Dīn As-Salām dalam Tinjauan Teori Sastra Arab. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 16(1), 95–106.

Hartini, S., & Astuti, C. W. (2021). Gaya Bahasa Lirik Lagu dalam Album Jadi Aku Sebentar Saja.

Ibrahim Ali, H. A. (2015). DIRASAH AL-USLUB WA AL-USLUBIYAH FI NAQD AL-ARABY. LiNGUA: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 10(1), 45. https://doi.org/10.18860/ling.v10i1.3033

Keraf, G. (2010). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Maulana, Y. R., & Oemiati, S. (2021). Makna Lirik Lagu Saigo no Hanabira (The Meaning of Love) oleh EGOIST: Analisis Semiotika Michael Riffaterre.

Mirwan Akhmad Taufiq & Achmad Yani. (2024). A Pragmatic Stylistic Evaluation of the Electronic Qur’an Translation in Surat Fatir into Indonesian Language. An Nabighoh, 26(1), 113–132. https://doi.org/10.32332/annabighoh.v26i1.113-132

Nur Indah Sholikhati, S.Pd., M.Pd. (t.t.). Ultralengkap Peribahasa Indonesia Majas, Plus Pantun, Puisi, dan Kata Baku Bahasa Indonesia.

Nur Sherina Sopianti & Arif Firmansyah. (2023). Representasi Nilai Estetika dalam Lirik Lagu Asmalibrasi dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran di SMA. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 267–276. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i1.255

Nurgiyantoro, B. (2017). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta. Jurnal Basastra, 6(1).

Nuri, N. (2013). Peranan Bahasa Dalam Berkesenian: Pemberdayaan Lirik Lagu sebagai Sarana Pembentukan Karakter Bangsa. JURNAL ARBITRER, 1(1), 58–67. https://doi.org/10.25077/ar.1.1.58-67.2013

Pikal, E. (2018). Pesan Dakwah dalam Lirik Lagu-Lagu Religi Maher Zain. Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi, UIN Raden Intan Lampung.

Pradopo, R. D. (2022). Stilistika: Penulis Rachmat Djoko Pradopo.

Pranata, J. R., & Deni, I. F. (2024). ANALISIS SEMIOTIKA MAKNA SPIRITUAL PADA LIRIK LAGU JIWA YANG BERSEDIH KARYA GHEA INDRAWARI. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 8(1), 127–140. https://doi.org/10.38043/jids.v8i1.5313

Putri, M. D., Banowati, R. T., & Fahrudin, S. (2023a). Analisis Gaya Bahasa, Citraan, dan Sajak dalam Lirik Lagu Senja Teduh Pelita Karya Maliq & D’Essentials: Kajian Stilistika. MEMACE: Jurnal Linguistik, Pendidikan Bahasa Indonesia, dan Asing, 1(2), 60–64.

Putri, M. D., Banowati, R. T., & Fahrudin, S. (2023b). Analisis Gaya Bahasa, Citraan, dan Sajak dalam Lirik Lagu Senja Teduh Pelita Karya Maliq & D’Essentials: Kajian Stilistika. MEMACE: Jurnal Linguistik, Pendidikan Bahasa Indonesia, dan Asing, 1(2), 60–64. https://doi.org/10.55681/memace.v1i2.1078

Saputry, D., Sabila, A., Kholidah, U., & Tussolekha, R. (2023). Gaya Bahasa Dalam Lirik Lagu “Bertaut” Karya Nadin Amizah. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 6(2), 317–326. https://doi.org/10.31539/kibasp.v6i2.6529

Semi, M. A. (1993). Metode penelitian sastra. Angkasa. https://books.google.co.id/books?id=jfk4QwAACAAJ

Syahid, A., & Selviana, I. (2019). Gaya Bahasa dalam Lirik Lagu Shalawat Nissa Sabyan dan Implikasinya terhadap Studi Stilistika (Ilmu Uslub). Al-Fathin: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 1(2), 195. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v1i2.1274

Tarigan, H. G. (2013). Berbicara sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.

Taufiq, M. A., Firoh, D. M. M., & Surabaya, U. S. A. (2023). Language Style of Qus bin Sa’idah’s Sermon without Arabic Rhymes; Arabic Stylistics Study.

Wahmi, M. A. Z. (t.t.-a). Analisis Makna Toleransi Dalam Album Beberapa Orang Memaafkan (Studi Terhadap Lirik Lagu Dalam Album “Beberapa Orang Memaafkan” Karya Grup Musik .feast). FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK UNIVERSITAS LAMPUNG BANDAR LAMPUNG.

Wahmi, M. A. Z. (t.t.-b). ANALISIS MAKNA TOLERANSI DALAM ALBUM BEBERAPA ORANG MEMAAFKAN (Studi Terhadap Lirik Lagu Dalam Album “Beberapa Orang Memaafkan” Karya Grup Musik .feast).

Wantika, I., & Yulianti, R. (2019). ANALISIS PEMAJASAN PADA LIRIK LAGU LETTO DALAM ALBUM “TRUH, CRY, AND LIE”: KAJIAN STILISTIKA. 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/al-muyassar.v4i2.12930

Article Metrics

Abstract - 551 PDF - 295

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.31000/al-muyassar.v4i2.12930.g6192

Refbacks

  • There are currently no refbacks.