The Utilization of Comic Media for Arabic Language Learning in Indonesia

Siti Nurhayati Solihah, Moch. Mu'izzuddin, Aspandi Aspandi, Siti Nurislamiah

Abstract


Arabic language learning in Indonesia faces various challenges, including low student interest and ineffective learning methods and tools used. One of the discoveries that can increase the effectiveness of learning is the use of comic media. Comics offer interesting visual and narrative elements, so they can increase interest in learning, facilitate understanding of the material, and develop language skills such as reading, writing, and expanding vocabulary. This study examines the effectiveness of comic media in Arabic language learning through a systematic literature review. The results of the analysis show that comics, both in print and digital formats, significantly increase students' learning motivation and help achieve better learning outcomes. Thus, comic media becomes a relevant and innovative learning alternative to be applied at various levels of education in Indonesia.

Keywords: Comic Media, Arabic Language Learning, Utilization of Comic Media.


Keywords


Media Komik, Pembelajaran Bahasa Arab, Pemanfaatan Media Komik

Full Text:

PDF

References


Agustira, S., & Rahmi, R. (2022). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA TINGKAT SD. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 4(1). https://doi.org/10.19105/mubtadi.v4i1.6267

Alhamdi, F., & Afril, R. (2025). Maharah Lughawiyah dalam Komponen Pembelajaran Bahasa Arab. In Journal of Arabic Education (Vol. 4, Issue 1).

A’yun, Q., & Salis Alamin, N. (2024). Pembuatan Media Komik Bergambar Untuk Mata Pelajaran Insya’ Kelas 4 KMI di Pondok Modern Ar-Risalah Putri Ponorogo. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(2), 71–86. https://doi.org/10.30997/tjpba.v5i2.12032

Fikriyyah, A. (2017). Pemanfaatan Aplikasi “Comic Page Creator” Sebagai Strategi untuk Menggali Keterampilan Menulis dalam Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab III.

Hasanah, N. (2020). MEDIA KOMIK DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA SISWA DI GUBUK BACA SEKOLAH PAGESANGAN WINTAOS GUNUNGKIDUL (STUDI FENOMENOLOGI). TRANSFORMATIF, 4(1). https://doi.org/10.23971/tf.v4i1.1891

Hidayat, T., Al Fawwaz, A. F., & Istianah, I. (2024). Peran Komik Bergambar dalam Membenahi Kesalahan dalam Percakapan Bahasa Arab Sehari Hari. Jurnal Alfazuna : Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 8(2), 211–226. https://doi.org/10.15642/alfazuna.v8i2.3796

Hijriyah, U., Aridan, M., Mizan, A. N., Dealintang, A., & Yuniarti, L. (2022). Development of Digital Comic Media for Learning Qira’ah for Fifth Grade Students of Madrasah Ibtidaiyah. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 6(2). https://doi.org/10.29240/jba.v6i2.4361

Kawijaya, J. (n.d.). PENGGUNAAN MEDIA KOMIK DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA TEKS ARAB KELAS VII MTS MUHAMMADIYAH SEKAMPUNG TAHUN 2015.

Kisma, A. D., Fakhriyah, F., & Purbasari, I. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Diorama untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kelas IV SD Negeri 2 Hadipolo. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1). https://doi.org/10.35568/naturalistic.v5i1.861

Kustandi Cecep, & Darmawan Daddy. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep & Aplikasi Pengembangan Media - Google Books. In Kencana.

Kusumo, D., & Afandi, R. (2020). Table Of Content Article information Rechtsidee. Indonesian Journal of Innovation Studies, 13(2).

Mataram, S. (2017). STRUKTUR VISUAL KOMIK. In Google Play Books.

Musfiroh, D. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Komik terhadap Keterampilan Bercerita Siswa Kelas V SD Negeri Sinduadi 1. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Nazri Syakur. (2010). Revolusi Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bintang Pustaka Abadi.

Nurhidayah, W. (2024). PENGEMBANGAN KOMIK KETELADANAN KH. A. WAHAB HASBULLAH UNTUK MENINGKATKAN PERBENDAHARAAN KOSAKATA BAHASA ARAB. QALAM: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 4(2). https://doi.org/10.57210/qlm.v4i2.245

Nurhikmah, A., Madianti, H. P., Azzahra, P. A., & Marini, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Melalui Game Educandy Untuk Meningkatkan Karakter Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3).

Octavia, W., & Hidayah, N. (n.d.). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN BUKU KOMIK DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR BAHASA ARAB EFFECTIVENESS OF USE OF COMIC BOOKS IN INCREASING INTEREST IN LEARNING ARABIC.

Pembelajaran dan Pengembangan Diri, J., Dian Rahmawati, R., Ainur Rokma Wati, L., & A Wahab Hasbullah Jombang, U. K. (n.d.). Berajah Journal. https://doi.org/10.47353/bj.v4i4.389

Rahmawati, R. D., & Oktavianti, D. (2023). Penggunaan Media Komik untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Bahasa Arab Kelas VII di Madrasah Mu’alimin Mu’alimat Denanyar. Akhlaqul Karimah: Jurnal …, 2(2).

Rif’an, M., Pradana, A. A., Rahmawati, N., & Amrullah, N. A. (2024). KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE LEARNING BERBANTUAN MEDIA KOMIK STRIP UNTUK MAHARAH KITABAH PADA SISWA KELAS VIII MTS NEGERI 2 KENDAL. LISANUL ARAB: Journal of Arabic Learning and Teaching, 13(1). https://journal.unnes.ac.id/journals/laa/index

Saniah, Siti Lilis & Heni, P. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa di SD Bakung III. Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian, Dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 8(2).

Sihite, M. S. R. (2024). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN.

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039

Sodik, A. J., Janah, S. I., & Syukran, S. (2023). The Use of CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) Learning Model-Based Comics to Improve Arabic Text Reading Skills in Junior High School Students | Penggunaan Komik Berbasis Model Pembelajaran CIRC untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Teks Bahasa Arab pada Siswa Madrasah Tsanawiyah. ATHLA : Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 4(1). https://doi.org/10.22515/athla.v4i1.6842

Sugiono, P., D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In CV. Alfabeta, Bandung.

Syagif, A. (2023). PARADIGMA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI ERA SOCIETY 5.0. FiTUA: Jurnal Studi Islam, 3(2). https://doi.org/10.47625/fitua.v3i2.407

Syahdah, V. S., & Irvani, A. I. (2023). Kesulitan Menanamkan Jiwa Percaya Diri terhadap Kemampuan Mengerjakan Soal Fisika. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 3(1). https://doi.org/10.52434/jpif.v3i1.1586

Thontowi, & Ru’iya, S. (2023). Implementasi Metode Contextual Teaching and Learning (CTL) Pada Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 6(2). https://doi.org/10.54396/saliha.v6i2.658

Umroza, S. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA FLASHCARD BAHASA ARAB BERBASIS KOSAKATA BAGI SISWA KELAS 2 MI AL MA’ARIF LANGLANG SINGOSARI. 4(1).

Yaumi, M. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran - Dr. Muhammad Yaumi, - Google Buku. In Prenata Media Group.

Zaki, M. (2022). Peran Metodologi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Muyassar: Journal of Arabic Education, 1(2). https://doi.org/10.31000/al-muyassar.v1i2.6580




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/al-muyassar.v4i2.13821

Article Metrics

Abstract - 137 PDF - 137

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.31000/al-muyassar.v4i2.13821.g6193

Refbacks

  • There are currently no refbacks.