TIAM COFFEE SHOP MARKETING STRATEGY USING THE SWOT ANALYSIS METHOD

Riska Miftahul Islami, Haris Hermawan, Wahyu Eko Setianingsih

Abstract


The aim of this research is to find out the SWOT matrix (IFAS and EFAS) at Kedai Kopi Tiam and find out alternative marketing strategies. This research uses the SWOT analysis method, namely strategic planning which is used to evaluate strengths, weaknesses, opportunities and threats. The SWOT model used in this research is a strategy for formulating an analytical framework which is divided into 3 stages, namely the input stage, matching stage and decision stage. Based on the results of the data analysis obtained, it was concluded that Kedai Kopi Tiam occupies quadrant I, which means the company is growing and developing. In this strategy, of course Kedai Kopi Tiam must maintain its strengths and take advantage of existing opportunities to avoid external threats and weaknesses within the company.

Full Text:

PDF

References


Adiningrum, L., Yunanda, F., Angelita, T., Mulyaningsih, S., & Puspa, T. (2022). Analisis Strategi Bisnis Kedai Kopi Coffee Latar. Jurnal Ekonomi Trisakti, 2(2), 391–404.

Anggraeni, R. P., Budi Santoso, S. E., MM, M. A., & Rahayu, J. (n.d.). STRATEGI PEMASARAN PADA MIE SAKERA JEMBER DENGAN MENGGUNAKAN METODE ANALISIS SWOT.

Arif Zunaidi, & Sri Anugerah Natalina. (2021). MANAJEMEN STRATEGIK DALAM PERBANKAN SYARIAH. Vol 5, No 1 (2021), 9.

Arifin, M. Z., Desembrianita, E., & Surianto, M. A. (2021). Strategi Pemasaran Aka Coffe Gresik di Era Pandemi Covid-19 Melalui Analisis SWOT. Jurnal SENOPATI: Sustainability, Ergonomics, Optimization, and Application of Industrial Engineering, 2(2), 92–101.

Arisanti, P. (2021). Analisis Swot Sebagai Dasar Strategi Pemasaran Kedai Kopi PEH Corner. Journal of Management. Universitas Kahuripan Kediri.

Astono, A. P., Sukaris, S., & Wijayanti, T. C. (2022). STRATEGI PENGEMBANGAN BISNIS JPP MENJADI SBU PT. PETROKIMIA GRESIK MENGGUNAKAN PERSPEKTIF ANALISIS “SWOT.” Jurnal Riset Entrepreneurship, 5(2), 18. https://doi.org/10.30587/jre.v5i2.4143

Haninda, R. N., Indriyani, N. D., & Qurratu’ain, I. M. (2022). ANALISIS SWOT DALAM MENENTUKAN STRATEGI PEMASARAN KEDAI WARUNG KOPI 777 SURABAYA. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 4(1), 1–11.

Hasibuan, S., Wahyudi, D., & Farida, F. (2019). Strategi Pemasaran Menggunakan Analisis SWOT Pada Usaha Minuman Happy Bubble Drink di Kota Binjai. Seminar Nasional Sains Dan Teknologi Informasi (SENSASI), 2(1).

Hidayah, I., Ariefiantoro, T., Nugroho, D. W. P. S., & Suryawardana, E. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Kasus Pada Pudanis Di Kaliwungu). Solusi, 19(1).

Mashuri, M., & Nurjannah, D. (2020). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 1(1), 97–112.

Prastiyo, A., Fathoni, A., & Malik, D. (2018). Strategi pemasaran produk jahe merah melalui analisis SWOT pada perusahaan UD. Barokah Ungaran. Journal of Management, 4(4).

Ratnawati, S. (2020). Analisis SWOT dalam menentukan strategi pemasaran (studi kasus di kantor pos Kota Magelang 56100). Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2), 58–70.

Reza, F., Santoso, B., & Dewi, E. (2020). Strategi Pemasaran Berdasarkan Analisis SWOT pada Mini Market di Mutiara Mart Rowotengah Jember. International Journal of Social Science and Business, 4(2), 301–307.

Santosa, M. P. S. A. (2020). Analisis Penamaan Kedai Kopi di Surabaya: Kajian Etnolinguistik. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 3(2), 386–399.

Selfie Rosalina Paulus, Benny B. Binilang, & Semuel Selanno. (2021). Karakteristik Kepemimpinan Melayani. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Vol 7 No 5 (2021).

Setiawan, D. (2022). Strategi Pemasaran Pada Cafe Van Ommen Coffee Sho Manado: Analisis SWOT. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(1), 1740–1748.

Sodikin, S., & Gumiandari, S. (2021). Analisis swot mutu evaluasi pembelajaran. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 6(1).

Suarto, E. (2017). Pengembangan Objek Wisata Berbasis Analisis Swot. Jurnal Spasial: Penelitian, Terapan Ilmu Geografi, Dan Pendidikan Geografi, 3(1).

surya Efendy, L. A., Lapian, J., & Soepeno, D. (2022). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Pada Nomad Coffee Shop. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(2), 135–143.

Suryatman, T. H., Kosim, M. E., & Samudra, G. E. (2021). Perencanaan Strategi Pemasaran Dengan Analisis SWOT Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Sepatu Adidas Di PT. Panarub Industry. Journal Industrial Manufacturing, 6(1), 43–56.

Susanthi, P. R. (2017). Analisis lingkungan internal dan eksternal dalam mencapai tujuan perusahaan (Studi kasus STIE Galileo Batam). Jurnal Elektronik, 1(1), 30–42.

Swastha, B., & Handoko, T. H. (2002). Manajemen pemasaran. Edisi Kedua. Cetakan Kedelapan. Jakarta: Penerbit Liberty.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/combis.v6i3.11408

Article Metrics

Abstract - 155 PDF - 222

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.31000/combis.v6i3.11408.g5190

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



This journal has been indexed in:



googleGarudacrossrefdimention


Tools



        

Office:
Editor of Jurnal Comparative; Ekonomi dan Bisnis UMT, Building F, 3rd Floor, Faculty of Economics and Business, Universitiy Of Muhammadiyah Tangerang
Jl. Perintis Kemerdekaan I No.33, RT.007/RW.003, Babakan, Cikokol, Kec. Tangerang, Kota Tangerang, Banten 15118

Wa08567312111 (Galuh), 085716034977 (Eky)
Email: dynamic@gmail.com 


Jurnal Comparative: Ekonomi dan Bisnis © 2021 is licensed under CC BY-SA 4.0