Design of A Thematic Approach as An Innovational Effort for Learning Arabic Language at Islamic Junior High School

Agung Muttaqin, Faedurrohman Faedurrohman, Lukmanul Hakim, Rizkia Syafia Qalbi, Ulya Qonita, Tyar Muhamad Khadafi, Mara Irpan Pane

Abstract


This study aims to determine the efforts to increase innovation in learning Arabic at the Mutawasitah Madrasah by using a thematic approach design. This study uses a qualitative method that makes library data as primary data. The secondary data are the results of research from various sources, especially from journals on design and education. This research has found that the design of the thematic approach is an effort to increase innovation in learning Arabic at the Muthawasitah Madrasah. The results of this study: 1) Thematic Approach in Learning. 2) Characteristics of the Thematic Approach. 3) Thematic-based Arabic learning 4). Design of a Thematic Approach in Learning Arabic. 5). Design of a Thematic Approach as an Innovation Effort in Learning Arabic. Based on these findings, it can be concluded that the process of designing a thematic approach is one of the efforts to increase Arabic learning innovation.

 

Keywords: Thematic Approach, Learning Innovation, Arabic


Keywords


Arabic Education

Full Text:

PDF

References


Abdelhadi, R. e. (2020). Creative interactions with art works: an engaging approach to Arabic language-and-culture learning. nnovation in Language Learning and Teaching 14.3.

Abdelhadi, R. H. (2020). Creative interactions with art works: an engaging approach to Arabic language-and-culture learning. nnovation in Language Learning and Teaching.

Atiqoh, F. (2018). Teknik Maudhu’Usbu’iy sebagai alternatif untuk meningkatkan penguasaan keterampilan reseptif dan produktif bahasa Arab. International Conference of Students on Arabic Language (Vol. 2), 197-212.

Aziza, L. F., & Muliansyah, A. (2020). KETERAMPILAN BERBAHASA ARAB DENGAN PENDEKATAN KOMPREHENSIF. El-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA, 19 (1), 56-71.

Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-metode dalam pembelajaran keterampilan bahasa Arab reseptif. Urwatul Wutqo, Jurnal Kependidikan dan Keislaman, 179-196.

Coyle, D. H. (2009). owards an integrated curriculum–CLIL National Statement and Guidelines. he Languages Company.

Hamidah, H., & Marsiah, M. (2020). Pembelajaran maharah al-istima’dengan memanfaatkan media youtube: problematika dan solusi. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(2), 147-160.

Irwandi, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa komik fisika berbantuan sosial media instagram sebagai alternatif pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 33-42.

Izzan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Buahbatu - Bandung 40262: HUMANIORA.

Kartini, T. (2012). Pendekatan Tematik Dalam Pembelajaran IPS. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(2).

Maimunsyah, M. (2021). Pendekatan Tematik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Serambi Konstruktivis, 3(2), 34 - 40.

Maimunsyah, M. (2021). Pendekatan Tematik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. . Serambi Konstruktivis,.

Makruf, I. (2016). strategi pembelajaran bahasa arab aktif. Need's Press.

Moleong, L. J. (2007). Metodologi penelitian kualitatif edisi revisi. (no tittle).

Muklis, M. (2012). Pembelajaran Tematik. Fenomena, 4(1), 63-76.

Munawarah, M., & Zulkiflih, Z. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2).

Rahayu, S., & Ariyanti, I. (2017). Erythirina sub umbrans as hot and cold compression therapy for engorgement and pain intensity in breast during post natal bleeding. J Pub Health Comm, 2(3), 53-6.

Rahman, A. A. (2017). Keterampilan Membaca Dan Teknik Pengembangannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Diwan: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 3(2), 155-169.

Ridho, U. (2018). EVALUASI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. An Nabighoh, 20(01), 19-26.

Rohmah, A. N. (2017). Belajar dan pembelajaran (pendidikan dasar). cendekia, 193-210.

Setiyati, E. (2013). Peningkatan kemampuan membuat RPP dan menerapkan pembelajaran dengan pendekatan tematik melalui pembinaan akademik lewat pemberdayaan KKG bagi guru SD. (no tittle).

Shalikhah, & D., N. (2017). Media pembelajaran interaktif lectora inspire sebagai inovasi pembelajaran. Warta Lpm, 20(1), 9-16.

Simatupang, H. (2019). Strategi Belajar Mengajar Abad Ke‐21. Pustaka Media Guru.

Stefani, S., Elva, N., & Sumiati, C. (2021). Peningkatan proses pembelajaran tematik terpadu dengan menggunakan model problem based learning (PBL) berbasis TPACK di Kelas V SDN 07 Pandam gadang. Jurnal Pendidikan Tambusai,.

Syamaun, N. (2016). Pembelajaran Maharah al-Kalam untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 343-359.

Tarigan, H. G. (2008). Membaca ; Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa, Ed, Revisi. Bandung: angkasa., 7-9.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis: Sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: CiNii Books.

Taubah, M. (2019). Maharah dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Studi Arab, 10(1), 31-38.

Warson, M. A. (1997). Al-Munawwir Kamus Arab-Indonesia. Surabaya: Pustaka Progresif, 1088(9).

Yaqubi, B., Al-Sarhan, T., & Al-Saedi, S. (2017). The Effectiveness of Thematic Instruction on Developing Writing Skills in Arabic Language among Jordanian Eighth-Grade Students. European Journal of Social Sciences Education and Research. European Journal of Social Sciences Education and Research, 10(2), 40-51.




DOI: http://dx.doi.org/10.31000/al-muyassar.v2i2.9297

Article Metrics

Abstract - 475 PDF - 293

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.31000/al-muyassar.v2i2.9297.g4375

Refbacks

  • There are currently no refbacks.